H e i n e k e n Hoe dynamischer hoe beter De belangrijkste cruisehavens Cruise-industrie Gebied: Internationale wateren en grote cruisehavens overal ter wereld Steden: Onder meer Miami, Vancouver, Helsinki, Sint Petersburg, Rome, Amsterdam, Rotterdam, Singapore en Dubai Schepen: 248 cruiseschepen, ruim 20 merken; 81% van de markt in handen van drie beursgenoteerde ondernemingen Passagiers: 11.700.000 op jaarbasis Brouwerijen: Heineken Nederland Supply, export vanuit Nederland Merken: Heineken, Amstel Light, Murphy's, Buckler Medewerkers: Cruise Account Team bestaande uit zeven personen: global account manager, customer service coordinator, logistic coordinator, brandmanager en trade sales manager opererend vanuit Amsterdam; twee vertegenwoordigers opererend vanuit Athene en Miami Vers van 't Vat, juli/augustus 2004 "Amstel Light (de laagalcoholische variant) en een paar speciaalbieren maken nog geen vijftien procent van de omzet uit." Wie wel voor omzet zorgen, zijn de bemannings leden. Jan: "De crew is niet alleen verantwoorde lijk voor het schenken van bier aan de passagiers, maar neemt zelf ook veertig procent van de omzet voor zijn rekening. In 'beer seminars' brengen we de crewleden het Heineken-gevoel bij en leren hen omgaan met de apparatuur." Rotterdam mag dan warmlopen voor de Westerdam (en een paar weken geleden voor het grootste cruiseschip ter wereld, de Queen Mary II), cruises zijn nog altijd bestemd voor de 'happy few'. Toch? "Nog wel", zegt Jan. "Maar cruises worden populairder bij steeds meer mensen en cruise companies voelen de onderlinge concur rentie. Ze moeten steeds meer doen om passa giers te trekken. Bijzondere bestemmingen aandoen - Alaska bijvoorbeeld. Een schaatsbaan en unieke restaurants aan boord hebben, of de mogelijkheid bieden te mountainbiken." Het kan allemaal, vooral met het doel af te rekenen met het grijze dakduif-imago. "Ik heb er vertrouwen in dat dat gaat lukken", vervolgt Jan. "Het moet wel. Watje ziet is dat cruise companies zich toeleggen op een bepaald deel van de markt. De laatste ontwikkeling is dat je voor een paar tientjes op een cruiseschip kunt stappen, maar dan aan boord voor alles moet betalen. Dat zet de hele industrie op zijn kop." Heineken gaat in elk geval graag mee in alle ontwikkelingen. Jan: "Hoe dynamischer de markt wordt, hoe beter Heineken op zijn plaats is. We zijn bijvoorbeeld aan boord begonnen met Thirst cd-promotie. Dat helpt ook weer om jong volwassenen te trekken. Aan de andere kant is Heineken natuurlijk maar een deel van een totale beleving." Aan de kade klinkt de hoempapa van een bigband. De eerste toeristen - zonnebril, slobber shirt, fotocamera - verlaten via de loopbrug het schip. Intussen verdwijnen pallets vol verse groente, fruit en dranken in de buik van het schip. "Dat vind ik eigenlijk het mooiste, die perfecte logistiek", zegt Jan. "Op een wisseldag legt zo'n schip om, zeg, 10.00 uur aan in de haven. Binnen twee uur moeten dan 2.000 man van boord, inclusief bagage. Om 13.00 uur gaan er weer 2.000 in, plus bagage. Intussen wordt het schip ook nog bevoorraad. Je kunt je voorstellen dat dat best hectisch is." Jan van Velzen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 7