H e i n e k e n
Hoe dynamischer hoe beter
De belangrijkste cruisehavens
Cruise-industrie
Gebied:
Internationale wateren en grote
cruisehavens overal ter wereld
Steden:
Onder meer Miami, Vancouver,
Helsinki, Sint Petersburg, Rome,
Amsterdam, Rotterdam,
Singapore en Dubai
Schepen:
248 cruiseschepen, ruim 20 merken;
81% van de markt in handen van drie
beursgenoteerde ondernemingen
Passagiers:
11.700.000 op jaarbasis
Brouwerijen:
Heineken Nederland Supply,
export vanuit Nederland
Merken:
Heineken, Amstel Light, Murphy's,
Buckler
Medewerkers:
Cruise Account Team bestaande uit
zeven personen:
global account manager, customer
service coordinator, logistic
coordinator, brandmanager en trade
sales manager opererend vanuit
Amsterdam;
twee vertegenwoordigers opererend
vanuit Athene en Miami
Vers van 't Vat, juli/augustus 2004
"Amstel Light (de laagalcoholische variant) en een
paar speciaalbieren maken nog geen vijftien
procent van de omzet uit."
Wie wel voor omzet zorgen, zijn de bemannings
leden. Jan: "De crew is niet alleen verantwoorde
lijk voor het schenken van bier aan de passagiers,
maar neemt zelf ook veertig procent van de
omzet voor zijn rekening. In 'beer seminars'
brengen we de crewleden het Heineken-gevoel bij
en leren hen omgaan met de apparatuur."
Rotterdam mag dan warmlopen voor de
Westerdam (en een paar weken geleden voor het
grootste cruiseschip ter wereld, de Queen Mary
II), cruises zijn nog altijd bestemd voor de 'happy
few'. Toch? "Nog wel", zegt Jan. "Maar cruises
worden populairder bij steeds meer mensen en
cruise companies voelen de onderlinge concur
rentie. Ze moeten steeds meer doen om passa
giers te trekken. Bijzondere bestemmingen
aandoen - Alaska bijvoorbeeld. Een schaatsbaan
en unieke restaurants aan boord hebben, of de
mogelijkheid bieden te mountainbiken." Het kan
allemaal, vooral met het doel af te rekenen met
het grijze dakduif-imago. "Ik heb er vertrouwen in
dat dat gaat lukken", vervolgt Jan. "Het moet wel.
Watje ziet is dat cruise companies zich toeleggen
op een bepaald deel van de markt. De laatste
ontwikkeling is dat je voor een paar tientjes op
een cruiseschip kunt stappen, maar dan aan
boord voor alles moet betalen. Dat zet de hele
industrie op zijn kop."
Heineken gaat in elk geval graag mee in alle
ontwikkelingen. Jan: "Hoe dynamischer de markt
wordt, hoe beter Heineken op zijn plaats is.
We zijn bijvoorbeeld aan boord begonnen met
Thirst cd-promotie. Dat helpt ook weer om jong
volwassenen te trekken. Aan de andere kant is
Heineken natuurlijk maar een deel van een totale
beleving."
Aan de kade klinkt de hoempapa van een
bigband. De eerste toeristen - zonnebril, slobber
shirt, fotocamera - verlaten via de loopbrug het
schip. Intussen verdwijnen pallets vol verse
groente, fruit en dranken in de buik van het schip.
"Dat vind ik eigenlijk het mooiste, die perfecte
logistiek", zegt Jan. "Op een wisseldag legt zo'n
schip om, zeg, 10.00 uur aan in de haven.
Binnen twee uur moeten dan 2.000 man van
boord, inclusief bagage. Om 13.00 uur gaan er
weer 2.000 in, plus bagage. Intussen wordt het
schip ook nog bevoorraad. Je kunt je voorstellen
dat dat best hectisch is."
Jan van Velzen