Heineken op zijn plek in drijvende dorpen De cruiseterminal en Hotel New York op de Wilheminapier in Rotterdam herinneren aan de tijd dat oceaanstomers met gelukszoekers aan boord het ruime sop kozen, op weg naar de Nieuwe Wereld. Nu leggen luxe cruiseschepen precies de omgekeerde route af met vooral gefortuneerde Amerikanen aan boord. Alles aan die drijvende dorpen is groot. Heineken mag zich aan boord verheugen in een dito belangstelling. Twaalf bars en cafés Tekst Arno Verbaas Rotterdam loopt uit voor het ms Westerdam, het nieuwste vlaggenschip van de Holland America Line, dat vandaag, zaterdag 31 juli, een paar uur is afgemeerd in de Maasstad. Van een afstandje is het alsof tussen de oude pakhuizen aan de kade een hypermodern flatgebouw is neergezet. Met zijn indrukwekkende zeventig meter hoogte en ruim 250 meter lengte zou het schip daar rustig voor kunnen doorgaan. Zelfs de pyloon van de Erasmusbrug lijkt korter dan gewoonlijk. Met dat beeld op de achtergrond nestelt Jan van Velzen zich op een kruk in Hotel New York. Hij is global account manager Cruises bij Heineken Duty Free. "Bierverkoop op cruiseschepen is een lucratieve business", begint hij. "Heineken wordt verkocht tegen Amerikaanse tarieven. Driekwart van de reizigers komt uit de Verenigde Staten. En er is natuurlijk een imago-aspect: een cruise heeft alles te maken met je vrij voelen, avontuur, reizen, plezier maken. Precies wat Heineken uitstraalt." Heineken past dus bij cruises. Maar bier verkopen aan boord van een schip is iets heel anders dan in het café om de hoek. Cruiseschepen varen de hele wereld over en de meeste 'cruise companies' accep teren bijvoorbeeld geen flesjes aan boord. "Heineken heeft het meest wijdvertakte distributienetwerk ter wereld voor bier", zegt Jan. "We zitten in elke grote cruisehaven. We richten ons met name op tapbier. Een tapkraan is voor passagiers direct zichtbaar en een tapbiertje sluit goed aan bij de premium-ervaring die bij Heineken past. Bovendien is een tapinstallatie een investering in een schip. Dat schept een zakelijke band tussen ons en de cruise company." Een schip als de Westerdam -1.848 passagiers, 800 bemanningsleden - heeft twaalf bars en cafés aan boord met elk hun eigen uitstraling. Verder is er eigenlijk maar weinig verschil met cafés aan de wal. "Behalve dan dat we er bijna alleen Heineken verkopen", weet Jan. Heineken NederlanxisJBebefit -

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 6