Opzij voor Amstel Ruim baan op de veerpont, geen boetes voor te hard rijden, voorrang krijgen van lesauto's. Volgens de Amstel-commercial 'Truck' is het léven van een chauffeur die Amstel bier vervoert de hemel op aarde. De film is gedraaid met twee auto's van onze huistransporteur De Wilde en hun eigen chauffeurs Leo de Haan en Ben Graafland. Twintig keer over Tekst Remko van Rhijn Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: de commercial schetst een droombeeld van het leven van de chauffeurs bij Heineken. "We krijgen echt niet vaker voorrang", lacht Leo de Haan. Collega Ben Graafland wordt al wel regelmatig herkend: "Op de snelweg zwaaien mensen en op parkeerplaatsen en bij klanten word ik aangesproken." "Het meewerken aan een reclamespot is een belevenis op zich", vindt Leo. "Cameraploegen, lichtinstallaties en reflectieschermen om alles goed uit te lichten. Iedere scène was op papier uitgewerkt met striptekeningen, camerastandpunten en allerlei details. Alles bij elkaar zijn we ruim vier dagen bezig geweest met draaien." En dat viel nog niet mee. Leo: "Bij de scène waarin de politieagent zijn pet voor de flitscamera houdt, moesten Ben en ik met exact een minuut tussenruimte de flitser passeren. Via de portofoons en de bak hadden we door lopend contact met elkaar en met de productieleider. Het moest toch twintig keer over." Andere scènes werden gemaakt bij businesspark Rivium, Blaak in Rotterdam en op de A4 bij Burgerveen. Maar vooral de opnames bij het HEM-pontje in Amsterdam blijven Leo bij: "Ik moest op volle snelheid tussen de auto's door sturen, de pont op en dan vol in de remmen om niet het water in te schieten. Veel mensen denken dat die stunt met computers in elkaar is gezet, maar het is allemaal echt." Dit artikel is een bewerking van een artikel in het vakblad Truckstar van juli 2004. Vers van 't Vat, juli/augustus 2004

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 21