Enquête veel ineens zijn voor een nieuw bier - maar in een kartonnen 12-pack. "Ook dat is nieuw in Nederland", zegt Heidy van Elk. "Twaalf flesjes van dertig centiliter is een heel gewicht. Het karton is daarom uitvoerig op stevigheid gecontroleerd met de 'drop and jerk'-test. Een volle 12-pack wordt van enige hoogte even losgelaten en vlak boven de grond weer opgetrokken. Het karton blijft dan toch heel." Op speciaal verzoek van een aantal supermarktketens is ook een 6-pack verkrijgbaar dat beter past binnen de logistiek van deze winkels. De horeca krijgt Amstel Lite in fusten van twintig liter en op fles. Om te benadrukken hoe bijzonder Amstel Lite is, zijn er nieuwe Amstel-vaasjes gemaakt met een zilveren in plaats van gouden randje. Heidy van Elk en Annemarie van Asselen Alle medewerkers van Heineken Nederland konden van tevoren kennismaken met Amstel Lite. Het 12-pack was ook gelinkt aan een enquêteformulier op BrowseHuis waarmee Annemarie en Heidy hopen op suggesties voor eventuele verbeteringen. De uitslag is pas eind augustus bekend. De eerste overwegend positieve reacties zijn al binnen. Eén collega mopperde wat op de sobere vormgeving van het etiket. Annemarie: "Er is bewust gekozen voor een strak ontwerp om de dynamische wereld waarin veel gezonde mensen leven te weerspiegelen." Zilver als hoofdkleur en het woord 'Lite' in moderne spelling om een eigentijds design neer te zetten. Sober? Ach, een kwestie van smaak.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 13