Amstel Lite: een echt pilsje zonder bierbuik 'Light' boter, 'light' kaas en natuurlijk 'light' frisdrank zijn al heel normaal. Het wachten was op het eerste bier met weinig calorieën en toch een lekkere pilssmaak. Amstel heeft sinds juli de primeur in Nederland. Amstel Lite bevat 35 procent minder calorieën dan gewoon bier en stelt de echte bierliefhebber niet teleur. 12 Amstel Lite is de opvolger van Amstel Light, dat in Nederland Spelen 12-pack Tekst Berend Schilder Dat de smaak voortreffelijk is, concluderen de consumenten panels die Amstel Lite hebben beoordeeld. Zij ervaren Amstel Lite als 'een fris, toegankelijk pilsje met body', zo valt te lezen in de rapporten. niet meer verkrijgbaar is. Wat is het verschil? Annemarie van Asselen, verantwoordelijk voor de introductie van Amstel Lite, legt uit: "Amstel Light is in 1988 op de markt gebracht vanwege de toenmalige vraag naar bier met minder alcohol. De smaak neigt sterk naar die van maltbier, niet naar pils. De consument wil tegenwoordig een gezond bier dat toch ook een lekkere pilssmaak heeft. Dat is precies wat Amstel Lite biedt." Er is heel wat gesleuteld aan de receptuur. Heidy van Elk, bij Heineken Nederland Supply verantwoordelijk voor de productie van Amstel Lite: "Als je minder calorieën in het bier wilt, gaat het alcoholpercentage onvermijdelijk omlaag. Om de lekkere pilssmaak te behouden, moeten de brouwers spelen met de hoeveelheden hop en mout. Dat is gelukt, mede dankzij Research Development." De samenwerking tussen HNS en Heineken Brouwerijen verliep volgens Annemarie en Heidy heel goed. Beide zijn er helemaal voor gegaan. Heidy: "Bij HNS besefte iedereen vanaf het begin dat Amstel Lite iets bijzonders is. Daar zetten we ons graag voor in." Het belang van Amstel Lite is volgens de dames dus niet te onderschatten. Het bier staat op zichzelf. "Amstel Lite wordt een bier met een lange adem en een groot volume. Daar geloof ik werkelijk in", zegt Annemarie van Asselen. "De vraag naar light-producten is zo langzamerhand geen trend meer maar een blijvende, groeiende behoefte. In Noord-Amerika bestaat ongeveer de helft van de totale bierverkoop uit caloriearm bier. In Nederland groeit het aandeel light van frisdranken nog steeds." Vanwege het blijvende karakter is gekozen voor de milieube wuste retourflessen. Niet in een krat van 24 flesjes - dat zou te

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 12