Duidelijkheid kan heel sociaal zijn Migratie Loek. "Ze ontvangen daarvandaan nu ook al facturen voor bijvoorbeeld de huur en aflossingen van leningen." Ed legt uit: "Maar er kan wel een probleem ontstaan als een horecaklant naar Zoeterwoude belt over een factuur. Met de programmering van de huidige telefooncentrale kunnen we hem niet doorverbinden naar de betreffende horecavestiging. Dan boet je in op de service, omdat de klant gewend is op één adres antwoorden op al zijn vragen te krijgen. Die technische voorzieningen willen we gaan organiseren." Loek vult aan: "Maar ook de medewerkers die op de afdeling werken zijn belangrijk. Zij moeten op zo'n moment heel goed beseffen dat er een horecaklant belt en alle mogelijke service verlenen. Dat was ook de voorwaarde die ik aan Ed stelde: de kwaliteit moet worden geborgd als het om service naar de klant gaat." Beide financiële afdelingen bevinden zich momenteel middenin de benoemingsprocedure en een groot aantal medewerkers heeft binnen Horeca al een nieuwe plek gevonden. Loek: "Een aantal medewerkers is onzeker over wat er gaat gebeuren. Veel van hen willen of kunnen om verschillende redenen niet mee naar Zoeterwoude. Sommige medewerkers zijn al door leidinggevenden benoemd, andere nog niet. We bieden de medewerkers die zich niet kwalificeren de mogelijkheid een assessment te doen, zodat de beslissingen ook echt objectief worden genomen. Eind juli zal er voor iedereen duidelijkheid zijn." Ed: "De benoemingsprocedure verloopt heel zorgvuldig. Iedereen moet zich realiseren dat HNBS en Financial Services kwalitatief hoogwaardige service moeten gaan verlenen. Dat kan alleen met kwalitatief goede mensen. Vooropgesteld dat iemand ontwikkelbaar is, doen we er alles aan om die kwaliteitsslag met de medewerkers te maken. Maar wel onder bepaalde voorwaarden. Afspraken die we vastleggen moeten ook worden nagekomen, anders zitten er consequenties aan vast. We geven medewerkers dus duidelijkheid en dat kan ook heel sociaal zijn." Loek: "Wat we merken is dat de 'pool' waaruit we mensen kunnen werven voor de vacante formatieplaatsen binnen het servicecenter, heel klein wordt. We lossen dit op door medewerkers van DPA - een gespecialiseerde uitzend organisatie - in te huren, waardoor flexibiliteit ontstaat." Vanaf september vindt de daadwerkelijke integratie plaats, maar volgens Loek volgt Horeca iets later: "We zouden volgens de huidige planning een SAP-systeem implementeren. Omdat dit is uitgesteld, moet het huidige systeem Proost worden aangepast. Na een pilot zal de migratie van Administraties Horeca vervolgens per vestiging plaatsvinden. We doen het liever iets later en goed dan te snel en onzorgvuldig." Ed besluit: "Op de eerste plaats gaat het om mensen. Voor sommige medewerkers verandert er veel. Waren ze eerst onderdeel van een klein horecateam, straks werken ze in een financiële organisatie van ongeveer 120 medewerkers. In ons streven naar zorgvuldigheid en aandacht kunnen deze mensen rekenen op een goede begeleiding en ontwikkelmogelijkheden." Loek Werring Vers van 't Vat, juni 2004

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 7