Noodzakelijke integratie administraties zorgvuldig proces Het vorig jaar opgevatte plan om de Administraties Horeca en Financial Services HNBS in elkaar te schuiven, werd ingegeven door de doelstelling een efficiency- en kwaliteitsslag te maken. Dat in de bochtige weg naar de integratie de nodige valkuilen zitten en dat zorgvuldigheid en snelheid niet altijd samengaan, vertellen Ed Prins (manager Financial Services) en Loek Werring (National controller Horeca). Kwaliteitsniveau handhaven Tekst Loes Iedema De adviesaanvragen voor beide afdelingen werden in november 2003 ingediend, maar het adviestraject duurde lang en in maart 2004 kwam de COR pas met een advies. Ed: "Het illustreert hoe complex het proces is en dat de consequenties voor de ruim 200 medewerkers groot zijn." Hij vervolgt: "Het overgrote deel van 2003 hebben we de huidige werkprocessen en systemen bekeken. Hoe konden we zaken efficiënter aanpakken? Activiteiten centraal organiseren was een belangrijke voorwaarde, evenals nieuwe software. Een belangrijke vraag was ook hoe de afdeling er straks uit moet zien om de verbeterde processen te operationaliseren. We hebben op een behoorlijk detaillistisch niveau overlegd met de organisatie. Bij Horeca deden we dat met de groepsleiders en bij Financial Services met de hoofden administratie." Loek: "Het overleg binnen Horeca heeft ertoe geleid dat daar twee functies blijven bestaan: Debiteurenbeheerder en Allround medewerker Administratie. Uit commerciële en praktische overwegingen is het beter dat deze taken dicht bij de commerciële organisatie blijven." De horecaondernemers ontvangen straks al hun facturen uit Zoeterwoude. "Dat zal niet zo'n schok voor ze zijn", zegt Ed Prins Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 6