Glas-in-loodraam
De hele catalogus
Grijswitte snor
Nee, dan wat meer alledaags. Twee rolbanen verder,
halverwege de D-pier, is Murphy's Irish Pub verstopt achter een
parfumerie. De echte liefhebber weet de pub wel te vinden en
'pints' gaan hier vierentwintig uur per dag over de toog. Dat
heb je met mensen die uit andere tijdzones komen. Murphy's
Irish Pub klinkt niet alleen Iers, hij is Iers. De mozaïektegeltjes
op de vloer - daar zit heel wat werk in - komen ervandaan. Het
donkere hout van stoelen, tafels en lambrisering lijkt zwaar
doorrookt. Dat kost normaal een jaar of dertig stevig paffen
(want dat mag hier nog), maar hier is het alvast gebeurd voor
de zaak werd geopend. De deur naar de toiletten met een fraai
glas-in-loodraam komt rechtstreeks uit Murphy's Brewery in
Cork. Uitnodigende geuren van 'stew' en 'fish and chips'
warrelen langs de donkerrode en bruine lambrisering.
Maar Schiphol Plaza wacht. Ron zit in een hoek aan de knusse
bar in Grand Café Plaza. De zaak heeft een heel breed terras
met meerdere niveaus voor een goed uitzicht op de
aankomende reizigers. Onder de luifel zitten inderdaad veel
mensen die opvallend vaak hun blik over de voorbijschuivende
massa laten gaan. Menno schuift aan bij Ron en wijst op de
verlichting in de zaak. Er hangt zo'n beetje de hele catalogus
van een goed gesorteerde lampenwinkel. Geen lamp is
hetzelfde en samen met de houtafwerking en de gekleurde
muurvlakken geeft dat een heel speels effect.
Ron legt uit hoe nauw de bevoorrading van de luchthaven
luistert. "We bezorgen hier vanuit de unit in Amsterdam elke
dag op een paar centrale punten meerdere vrachtwagens met
Na een blik op café Hello There bezoeken de heren café
Rembrandt nog even, vlak bij de uitgang van de terminal.
Een typische bruine kroeg die vol hangt met werken van de
meester. Die zijn toevallig niet echt - een zelfportret draagt een
hippe zonnebril. De tapkranen uit de muur weerspiegelen het
licht dat door de glas-in-loodramen valt. De barman met bretels
en indrukwekkende grijswitte snor tapt snel en vakkundig een
mooi glas Amstel. Hier komen de echte kroegtijgers. En zo
trekken alle verkooppunten op Schiphol hun eigen publiek.
Behalve Menno en Ron dan. Die komen overal.
dranken", vertelt hij. "De horeca-exploitanten zorgen zelf voor
de bevoorrading van hun verkooppunten. Dus als wij niet op tijd
zijn, nemen ze onze producten niet mee op die rondes en dat
moeten we natuurlijk niet hebben." Het hele contact met
Schiphol is trouwens een politiek 'spel'. "Je moet hier met zóveel
verschillende partijen rekening houden: alle organisaties, de
directie van de luchthaven, noem maar op. Schiphol is de
aankomstpoort van Nederland en daarom is het tegelijk
belangrijk dat onze bieren, onze Heineken-uitingen, zichtbaar
zijn op plaatsen waar veel reizigers langskomen. Dat is een
uitdaging, ja."