FE PLATWtl Heinek 20 Uit de kluiten gewassen sixpack Jules Verne COFFEE GRAND CAFE PLAZA m 'La.. -Ü-Uil' -wiil ifJi Dat doen ze wel vaker, Menno en Ron: even hun gezicht laten zien en een praatje maken. Een rondje Schiphol hoort er nu eenmaal bij voor goede zaken. 'Rondje' is wel een understatement: al zit alle horeca hier onder hetzelfde dak, de verste gelegenheden liggen te voet ruim zeven kilometer bij elkaar vandaan. En dat is niet het enige dat de nationale luchthaven tot een uitdaging maakt. "Elk restaurant, café of afhaalpunt moet hier zijn eigen uitstraling hebben", vertelt Menno op weg naar het Panoramaterras. "Dat is natuurlijk leuk, maar je moet als architect met alles rekening houden. Brandveiligheid bijvoorbeeld, want als hier iets misgaat kost dat meteen miljoenen. Ruimte is ook belangrijk omdat mensen vaak koffers moeten meesjouwen." De directie van Schiphol heeft een doorslaggevende vinger in de pap bij het bepalen van de locatie van elk verkooppunt, de uitstraling en de exploitant. De grootste organisaties zijn HMSHost (met ruim vijftig verkooppunten en meer dan 700 medewerkers), Glendale Group, SSP en KLM. Ron Weber doet met in totaal zeven organisaties op Schiphol zaken waarvan HMSHost verreweg de grootste is. Op het Panoramaterras, dat langzaam een grauwe ochtendsluier van zich af duwt, hangen de eerste vliegtuigspotters al over de balustrade de kerosinedampen op te snuiven. Het Heineken-verkooppunt in een hoek, dat eruitziet als een uit de kluiten gewassen sixpack en is omgeven door picknicktafels, trekt nog niet bijster veel publiek. Het geeft volgens Marian Lemsom, bij HMSHost verantwoordelijk voor PR en communicatie, wél aan hoe gevarieerd het bestand aan Heineken-verkooppunten hier is. "Van kleine bar tot groot zelfbedieningsrestaurant - we hebben alles", zegt ze. En inderdaad. Op weg door Vertrekhal 1 schuiven nog eens een stuk of vijf horecagelegenheden voorbij met Heineken op de kaart. Voorbij de douane wordt druk gebouwd aan Lounge 1. Waar vroeger nog kleine winkeltjes onder een laag plafond waren, staat nu een tijdelijke wand met een 'artist impression* van hoe alles hier er in 2005 moet uitzien. Een paar stappen verder rijst plotseling een bepaald indrukwekkend gebouw op, dat zich met moeite onder het nieuwe, hoge plafond lijkt te hebben genesteld. Dit is het dus. 'Het Paleis' - Mediterranean Sandwich Bar. Een mengeling van negentiende-eeuwse bogen, kolommen en hoge ramen en een Jules Verne-achtige donkergroene staalconstructie die wel wat weg heeft van de voet van de Eiffeltoren. Menno glimlacht. "Het idee kwam van het Paleis voor Volksvlijt in Amsterdam", vertelt hij. "Schiphol wilde een mediterraan terras en een grand café en dit is het geworden." Aan werkelijk alles is gedacht, van de terrakleurige plavuizen tot de bewust wat verveloze Parijse terrasstoeltjes (met 'Het Paleis' in de rugleuning). "Als alles klaar is, kijkje hier rechtstreeks op de vliegtuigen", weet Menno. Nu is er alleen nog een indrukwekkend arsenaal bouwketen te zien. De bar in Het Paleis is al even adembenemend. Op een galerij prijkt een van de oude Amsterdamse brouwketels die nog ergens in een opslag stond. Aan het plafond hangen enorme luchters en aan de muren foto's van Menno's inspiratiebron. "Dit is uniek in Europa", zegt Marian. Ongetwijfeld.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 20