Kunst en Sourcy samen voor Unicef Negenhonderd setjes zijn er maar van: elf flesjes Sourcy met allemaal verschillende etiketten. Elf bekende en minder bekende kunstenaars hebben zich uitgeleefd om van elk etiket iets bijzonders te maken. Doel: inzamelen van geld voor het Unicef-project in Zuid-Soedan. ■r Opbrengst Tekst Arno Verbaas Tjeerd Veldhuis en Menno Lammerts van Bueren De actie was een initiatief van het Grafisch Lyceum in Utrecht, dat eind mei een Unicef-week organiseerde. Unicef werkt onder meer aan de wederopbouw van het door oorlog en natuurrampen getroffen Zuid-Soedan. De organisatie bouwt daar schooltjes en allerlei facilitaire voorzieningen, waaronder waterpompen voor veilig drinkwater. Vrumona kwam via haar new business manager in contact met het Grafisch Lyceum. "Het idee was kunst en water aan elkaar te koppelen", vertelt Menno Lammerts van Bueren, brandmanager Sourcy. "Het Grafisch Lyceum zorgde voor de kunst, Vrumona voor de flessen Sourcy mineraalwater. Het unieke is dat de kunstwerken speciaal voor de etiketten zijn ontworpen. Hierdoor zijn de flesjes echte collectors items geworden." Alle betrokkenen hebben belangeloos aan de actie meegewerkt. "We hadden binnen tien seconden beslist: dit doen we", zegt junior brandmanager Tjeerd Veldhuis. "Unicef is een goed doel en deze actie verlevendigt het merk Sourcy." En zo vonden bijna 10.000 flesjes Sourcy mineraalwater hun weg naar het Grafisch Lyceum om daar met de hand van een etiket te worden voorzien en te worden verkocht. "Per stuk voor een euro of per setje voor 10", weet Tjeerd. "Ze waren binnen de kortste keren weg." Ook de elf originele kunstwerken hebben voor opbrengst gezorgd: ze zijn inmiddels geveild. De actie heeft in totaal een slordige 15.000,- opgeleverd voor Unicef.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 17