Quo vadis? Naar Polen! Wat een BMW voor een Duitser is, is Zywiec voor een Pool. Hét nationale biermerk, de nationale trots. Polen zijn trots op hun land, hun cultuur en op de producten uit eigen land. Dat laten ze ook merken. Van de honderd biertjes die worden gedronken, zijn er zeker 97 van een Pools biermerk. En dat tikt aan in een land waar het jaarlijkse bierverbruik op 71 liter per hoofd van de bevolking ligt. Het draait om emotie Flitsend Tekst Yvonne van Stek Natuurlijk wordt er veel wodka gedronken in Polen. Ook alcoholische dranken op fruitbasis doen het goed in het voormalige Oostblokland. Bier drink je bij verjaardagen, als je op visite bent en je ziet het ook vaak - hoewel eigenlijk verboden - op straat worden gedronken, in de nabijheid van de winkels. "Er is relatief weinig horeca in Polen. Slechts zo'n zeventien procent van het bier wordt daar verkocht", licht Nico Nusmeier toe, die sinds driejaar als general manager bij Grupa Zywiec S.A. werkt. "Een hoge piek in het bierverbruik zie je in de zogenoemde Biergartens, de horecazaken met lange banken en mooie parasols. Driekwart van al het bier wordt verkocht in de traditionele levensmiddelenwinkels. Circa twaalf procent komt uit de moderne supermarkten: zaken die minstens drie keer zo groot zijn als de grootste Albert Heijn in Nederland. Er zit veel ontwikkeling in die hypermarkten." Ontwikkeling lijkt het toverwoord in Polen. Sinds het voormalige communistische land in 1989 een democratische republiek is geworden, is Polen in hoog tempo bezig met een inhaalslag. "Het gebeurt op alle vlakken. De infrastructuur, de stedenbouw, industrialisering. Ook de politiek is voortdurend in beweging. Om de paar jaar heb je megaverschuivingen. Al die ontwikkelingen maken het zo boeiend hier te opereren", vindt Nico. Langzamerhand gaat het steeds beter met de economie. "Maar Polen is er nog niet. Zeker niet als je kijkt naar de werkloosheidscijfers. Toch is de potentie er. Polen heeft een grote binnenlandse markt en er zit nog veel rek in." Nico verwacht dan ook dat ook het bierverbruik nog wel zal groeien. "De Poolse brouwerijen zijn er in korte tijd in geslaagd een sterke band op te bouwen tussen de Poolse consument en de eigen merken. Het internationale segment groeit wel, maar heeft voorlopig drie a vier procent van de biermarkt. Alles wat met emotie te maken heeft, houdt goed stand. Zelfs de lokale frisdranken weren zich goed tegen Coca- Cola." "Grupa Zywiec heeft een uitgebreide portfolio. Met zeven nationale en vier regionale merken staan we heel sterk. Zywiec is echt een mooi, stevig bier met een hoger extractgehalte en een ander smaakprofiel dan Heineken. Je drinkt het als je iets speciaals te vieren hebt. Het is verreweg het meest geëxporteerde bier van Polen. Jaarlijks brouwen we er drie miljoen hectoliter van. Heineken daarentegen spreekt vooral een jonger publiek aan. Dankzij de hele presentatie, het internationale karakter en met name door sponsoring van muziekfestivals en concerten met artiesten als Pink, heeft het een redelijk flitsende status." Heineken MoHprlanHc Rohoor

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 14