Inkoop Vrumona wil geld zien De rol van de afdelingen Inkoop in de verschillende werkmaatschappijen verandert de komende tijd radicaal. In het kader van Shared Services gaat een deel van de inkoopactiviteiten naar HNBS en wordt de relatie met Corporate Purchasing (CP) veel intensiever. Het doel: kosten besparen door centraal in te kopen. Maar wat blijft er aan werk over voor bijvoorbeeld de afdeling Inkoop bij Vrumona? Dat weten Jeroen Tjepkema, Jeroen Preseun, Piet-Hein Timp, Petra van Wijk en René Witvliet. Geen wissewasjes meer Kijken waar de winst zit Management wil geld zien Tekst Arno Verbaas De inkopers van Vrumona doen nu nog alles: van het inkopen van uitzendwerk tot het afsluiten van grote investeringscontracten met leveranciers van bijvoorbeeld een afvullijn. Afwisselend, maar uit kostenoogpunt niet altijd handig. Daarom verzorgt de Shared Services organisatie (HNBS) inmiddels de inkoop van alle 'general expense', ofwel algemene zaken die in alle werkmaatschappijen worden gebruikt. Denk aan bijvoorbeeld uitzendkrachten en kantoorartikelen. Internationaal voert CP de prijsonderhandelingen voor onder meer labels, kroonkurken en blik. Ook op andere gebieden wordt meer en meer samengewerkt. "Eigenlijk is onze afdeling in 2003 compleet vernieuwd", vertelt manager Inkoop Jeroen Tjepkema. "Direct ingekochte materialen en diensten bepalen meer dan 70 procent van de kostprijs binnen Vrumona. Dat is bijzonder hoog. Tel daarbij het feit dat Vrumona in een vechtersmarkt zit en het is duidelijk dat de impact van kostenbesparingen bij Inkoop groot is. De afgelopen jaren hebben we de afdeling dan ook drastisch geprofessionaliseerd. Nu zit er een team van medewerkers met een gezonde 'business attitude'. Elke dag zijn we bezig daadwerkelijk de kosten omlaag te brengen, zodat het resultaat rechtstreeks bijdraagt aan de financiële doelstellingen." Zo worden momenteel zogenoemde raamcontracten met leveranciers gesloten, waarin de commerciële afspraken voor een langere periode worden vastgelegd. "Inkoop hoeft zich niet meer te bekommeren om elk wissewasje. Medewerkers kunnen rechtstreeks met een leverancier contact opnemen als ze bepaalde producten willen bestellen. Van 'bel en bestel' voor medewerkers zijn we naar strategische inkoop gegaan", vat Jeroen Preseun de omslag op de afdeling samen. Als alles volgens plan loopt, zit eind 2004 meer dan de helft van de inkoopomzet bij CP en HNBS. Het portfolio karton (trays en dozen) en de 'compounds' (de siropen) bijvoorbeeld. Wat voor de inkopers overblijft is de inkoop van Vrumona-specifieke materialen als suiker, zoetstoffen, plastic doppen en diensten als co-packing en marktonderzoek. Heeft dit gevolgen voor de afdeling? Jeroen Tjepkema: "Op korte termijn zeker niet. Je moet gewoon de juiste activiteiten op de juist plaats leggen. We voeren prijsonderhandelingen nu in samenwerking met Zoeterwoude. Dat grotere volume levert direct prijsvoordeel op. In Bunnik blijven we nog steeds de daadwerkelijke contracten met leveranciers afsluiten, de leverbetrouwbaarheid meten en meer kosten uit de keten halen. Op termijn behalen we meer resultaat door de bestaande wensen en eisen op het gebied van onder meer logistiek, innovatie en productsamenstelling ter discussie te stellen." Petra van Wijk: "Kostenbesparingen zitten overal. Een andere bedrukking op een pak of een fles, een leverancier die zijn processen verbetert, een efficiëntere verpakkingsmethode. We beoordelen leveranciers bijvoorbeeld al op de mate waarin ze daarover met ons meedenken." Inkoop speelt bij het realiseren van deze ketenbesparingen weliswaar een belangrijke signalerende, maar zeker niet altijd een leidende rol. Een multidisciplinaire benadering is onmisbaar. Piet-Hein Timp: "Neem onze Bag In Box- Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 6