10 vragen aan... 7 8 10 Chris Lakens (sinds kort brandmanager Amstel) en Robert van Dijk (account director van Amstels nieuwe reclamebureau Doom Dickson) over de nieuwe Amstel-campagne. Sinds half mei is er een nieuwe Amstel-commercial op televisie. Het begin van de nieuwe Amstel-campagne? Omschrijf die echte Amstel-man' eens? Waar gaat de campagne over? Amstel is dus geen bier voor vrouwen? Waar ligt het zwaartepunt, en waarom? Worden er concrete (verkoop) resultaten aan de campagne gekoppeld? Wat is het verschil met de campagne rond de Drie Vrienden, toch ook mannen met mannenonderwerpen? De commercial met die truck, is dat nou typische mannenhumor? De nieuwe slogan is 'Ons bier'. Hoe komen jullie daaraan? Wat kunnen we nog meer van deze campagne verwachten? Tekst Arno Verbaas Chris: "Ja. Het is een paar maanden stil geweest maar we zijn weer helemaal terug. We hebben vorig jaar een nieuw reclamebureau gekozen en samen hebben we hard gewerkt aan de nieuwe campagne. 'Truck' is de eerste in een reeks nieuwe commercials." Dat open, sociale karakter is voor Amstel een wezenlijk verschil. Verder speelt Amstel zelf ook weer een logische rol in de communicatie." Chris: "De Amstel-man is een man die zichzelf is en graag een goed glas bier drinkt." Robert: "Het doel is te laten zien dat Amstel als geen ander begrijpt hoe mannen in elkaar zitten. Mannen hebben onderling een onzichtbare band. In bepaalde situaties hebben zij geen woorden nodig om elkaar te begrijpen. Amstel versterkt deze band en laat dit op een humoristische en herkenbare manier zien." Chris: "Amstel is het meest mannelijke bier. We richten ons in de communicatie primair op mannen, maar gelukkig zijn er ook vrouwen die houden van een lekker biertje en van de humor van Amstel. Mannen en vrouwen blijken onze communicatie vrijwel gelijk te waarderen." Chris: "Het zwaartepunt zit 'm in het versterken van die onderlinge band tussen mannen. Maar in de communicatie van de laatste jaren is ook de productbeleving een beetje naar de achtergrond verdwenen. Wij zijn trots op Amstel en dat wordt in deze campagne weer duidelijker. Het bier is terug!" Chris: "Uiteindelijk gaat het allemaal om de business. We weten dat er een grote groep mannen is die Amstel erg lekker bier vindt maar te weinig met het merk heeft om het vaak te kopen. Alleen al hieruit blijkt dat Amstel groeipotentie heeft. En die ambitie hebben we ook. De campagne is onderdeel van de totale marketingmix waarmee we proberen de merkvoorkeur te vergroten en om te zetten in meer aankopen." Robert: "Ondanks de hoge waardering voor de commercials waren de Drie Vrienden een beetje een klein en besloten clubje geworden. Daardoor kregen mensen het gevoel: 'dat zijn zij'. De nieuwe campagne gaat over alle mannen, ongeacht leeftijd, status en situatie. Het 'dat zijn w//''-gevoel komt duidelijker naar voren. Chris: "Humor heeft voor Amstel altijd een duidelijke rol gespeeld en dat blijft zo. Het zegt ook wat over de beleving van bier en over de wereld van Amstel. Als je een biertje drinkt, gaat het vaak om gezelligheid in een groep. In 'Truck' zie je allerlei situaties die de onderlinge band van mannen benadrukken om er maar voor te zorgen dat Amstel bier op tijd op de plaats van bestemming komt." Robert: "Net als in beeld wilden we ook in tekst het bier weer de rol geven die het verdient. De slogan moest voldoen aan de nieuwe uitgangspunten en dus aansluiten op het feit dat Amstel er voor 'ons' mannen is. Daarnaast is hij kort, krachtig en makkelijk te onthouden." Chris: "Amstel kan zich goed verplaatsten in mannen en dat willen we op verschillende manieren tot uitdrukking laten komen. We gaan voor de campagne meerdere spotjes maken maar ook andere media en middelen inzetten. Over een paar weken volgt een nieuwe commercial, genaamd 'Parachute', maar die houden we nog even onder de (politie)pet." Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 4