Amstel Gold Race Limburgs Heuvelland Het Zomergevoel Tekst Mare Nijst (redactie Arno Verbaas) Zondag 18 april 2004. De vroege vogels van het wielerminnend publiek hebben zich verzameld op de Markt in Maastricht voor de start van Neerlands enige wielerklassieker: de Amstel Gold Race. Ze zien de renners een voor een het startschavot oprijden om de presentielijst te ondertekenen. Een aantal coureurs ontkomt niet aan een diepte-interview met spreekstalmeester Mart Smeets. De kroegen rondom het plein doen goede zaken: vanwege het frisse, winderige weer warmen er zich veel mensen. De die-hards hangen over de dranghekken om zich te vergapen aan de mooie fietsen en hun idolen. Het startschot klinkt. 184 renners hebben 31 heuvels en 251 kilometer voor de boeg. Een groepje Walloniërs bespreekt rond het middaguur op een terras in Mechelen de route. Ondertussen schuifelen toerrijders met hun wielrenschoentjes behoedzaam het café in om hun energiepeil op te voeren. De eerste motorrijders naderen en iedereen veert op. De kopgroep scheert langs, een paar minuten later gevolgd door het aanstormende peloton. De leden van de wielerclub van Heineken 's-Hertogenbosch hebben zich een plaats veroverd op de Cauberg in Valkenburg. Ze hebben gisteren zelf een gedeelte van de toerversie gefietst - een niet te onderschatten prestatie. Zelfs van de gezichten van de 'echte' coureurs is de moeite duidelijk af te lezen. Na het passeren van de staart van de karavaan trekken de toeschouwers het centrum in. Onder het genot van een goed glas bier gaat de wedstrijd voor hen verder op het beeld scherm in de kroeg. Michael Boogerd zit in een uitstekende positie voor de zege. Het massaal opgekomen publiek op de tribune bij de finish blijft op de hoogte dankzij een metershoog scherm en commentaar via grote luidsprekers. De reclameborden van Amstel doen voor veel mensen dienst als trommel. Maar de aanmoedigingen helpen niet. Boogerd wordt (weer) tweede en moet de Italiaan Davide Rebellin voor laten. Volgend jaar een 'gold race'? Volgend jaar viert de Amstel Gold Race zijn achtste lustrum. Marketingdirecteur Peter Vertregt beloofde het publiek (400.000 man langs het parcours, 1,2 miljoen voor de buis) dat Amstel van de veertigste editie uiteraard een extra bijzonder evenement zal maken. Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 24