Denen zijn niet zo gemakkelijk te winnen voor iets nieuws Carlsberg krijgt hoofdpijn Broodjes kroket en binnenkort gaat Thirst van start. Maar Heineken Music sponsort ook evenementen die door lokale promoters worden georganiseerd. Lennart: "Daarmee bereiken we onze doelgroep - jongvolwassenen - het makkelijkst." van Denemarken. Carlsberg schijnt al een beetje hoofdpijn te krijgen, al hebben wij nog geen procent marktaandeel en zij ruim 65%. Maar blijkbaar gebeurt er wel iets en dat maakt het voor ons spannend." Denen zijn bierdrinkers. Met z'n vijf miljoenen drinken ze zo'n 4,8 miljoen hectoliter per jaar. Maar ze zijn niet zo gemakkelijk te winnen voor iets nieuws. Lennart: "Voor Thirst hebben we speciale dj-tassen ontworpen en we gaven er een aan iemand met wie we veel samen werken. Hij keek er eens naar en zei: 'Nou, leuk'. Drie weken later was hij lyrisch: 'Iedereen vraagt me waar die tas vandaan komt'." Net als in de andere Scandinavische landen is alcohol houdende drank in Denemarken duur. "Watje heel veel ziet, is dat mensen thuis iets drinken en dan pas uitgaan", weet Lennart. "En dan nog alleen in het weekend. Doordeweeks zijn de kroegen hier vrij leeg en dat is voor een Nederlander even wennen. Een voordeel voor Heineken is dat veel jongeren ons al kennen van hun vakantie in het buitenland. Onlangs stonden we tweede in de lijst van meest hippe merken Lennart Boorsma en Damian Dabkowski Wel lastig is de taal. "Ik spreek Engels met mijn collega's", vertelt Lennart. "Deens is nog wel een beetje te lezen, maar als ze hier beginnen te praten heb ik geen flauw idee waar het over gaat." Afgezien daarvan heeft hij het prima naar zijn zin, al moet hij eind juni terug naar Nederland. Trainees mogen maximaal een halfjaar in het buitenland aan een project werken. "Denemarken is prachtig en een 'green field' voor Heineken. Je ziet bij alles wat we doen meteen een reactie in de markt. Ik doe ervaring op op elk denkbaar terrein: we gaan naar sales meetings met grote klanten, ik lever ideeën en kijk over Damians schouder mee bij nationale campagnes. Dankzij de korte beleidslijnen krijgen we heel snel iets voor elkaar. Vanmiddag bijvoorbeeld, even kennismaken op de Nederlandse ambassade in verband met Koninginnedag. Hopelijk hebben ze broodjes kroket. Die mis ik, ja." Vers van 't Vat, mei 2004

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 23