Distributie Uitdagend continent ALIA Vers van't Vat, mei 2004 De nieuwste troef in handen van Heineken is de (mobiele) tapinstallatie 'David'. Djibouti is het eerste land in Afrika waar het apparaat is ingezet ten behoeve van het Heineken-merk. Guido Janssen heeft een onmetelijk gebied onder zijn hoede: alle oostelijke Afrikaanse landen tussen Noord-Afrika en Zuid-Afrika. Hij verblijft ongeveer 120 dagen per jaar in het continent en gaat dan langs de belangrijkste landen, waaronder Djibouti. Hij kan dus onmogelijk alles zelf regelen. Daarom werkt Heineken samen met importeurs zoals de Fransman Luc Marill. Hij en voorheen ook zijn vader importeren sinds vijftien jaar Heineken bier in Djibouti en zorgen voor verdere distributie. Luc Marill onderhandelt met de marineofficieren die verantwoordelijk zijn voor de inkoop en hij zorgt voor een soepele overtocht naar de omliggende landen. Guido relativeert de soms hopeloze situatie van sommige gebieden. "In steeds meer landen zijn de burgeroorlogen ten einde en ontstaan langzaam democratieën. Afrika is een uitdagend continent dat vaak schromelijk wordt onderschat door buitenstanders. Er is een geweldig potentieel waarin we ons moeten vastbijten. Door 'best practices' die met behulp van onze Commerical Excellence-afdeling worden geïmplementeerd, zijn we in staat meer grip op de markten te krijgen en het niveau van onze distributeurs verder te ontwikkelen. Verder stationeren we sales development managers in Kameroen, Tanzania, en later dit jaar in Angola. Zij zijn als het ware het verlengstuk van de area-managers. De totale bierverkoop van Heineken is mede door extra mankracht, meer focus op prioriteitsmarkten en trainingen voor de distributeurs in drie jaar tijd verdubbeld. Kortom, in Afrika beleef je 'never a dull moment'." Land: Republiek Djibouti Hoofdstad: Djibouti Munteenheid: Djibouti franc (Dfr) Populatie: 650.000 (Afar, Issar en vluchtelingen uit Ethiopië en Somalië) Religie: Islam (94%), christendom (6%) Oppervlakte: 23.000 km2 (tweederde van Nederland) Merken: Heineken Desperados Marktaandeel: 85% Importeur: Marill International (ook export vanuit Djibouti), Sadiega (lokale markt). Beide eigendom van de familie Marill. Concurrentie: Warsteiner, Stella Artois :'T:i3fe's Socolra Yemen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 13