Djibouti: westerse enclave in een grote zandbak Heineken is all over the world verkrijgbaar, zelfs op plekken waar niemand dat zou verwachten. Neem bijvoorbeeld Djibouti, een woestijnstaatje in de Hoorn van Afrika waar bier niet op het menu staat van de ruim een half miljoen inwoners. Maar wel op dat van de tienduizenden mariniers die vanuit de havenstad Djibouti de Golf van Aden bewaken. Concurrenten Tekst Berend Schilder 'Havenstad' is misschien een te groot woord. De haven zelf is weliswaar omvangrijk, maar de aangrenzende bebouwing bestaat uit een paar straten. Daar is alles te krijgen wat de westerse zeeman maar wil hebben. Een moderne enclave aan de rand van een grote zandbak waar de traditionele bewoners leven onder zware omstandigheden. Ze worden gemiddeld niet ouder dan 43 jaar, zo valt te lezen op de site van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Hoe anders is het rond de haven van Djibouti. "De straten doen denken aan een dorpje in het wilde westen", zegt Guido Janssen, area- manager East Africa van Heineken. De booming business bestaat niet uit goud maar uit de aanwezigheid van vele militairen. Guido: "Om een indruk te geven: het Franse vliegdekschip Charles de Gaulle is een 12 gemeenschap op zich, met zo'n negenduizend zeelui aan boord die geregeld aan wal stappen in Djibouti. En zo zijn er ook Duitse en Amerikaanse fregatten." Zowel op de schepen als op de wal drinken alle mariniers tezamen vele hectoliters Heineken bier per jaar, gebrouwen in 's-Hertogenbosch. In Djibouti zijn verschillende militaire kazernes gevestigd van onder meer Frankrijk en Duitsland, maar het is de vraag hoe lang deze zullen blijven bestaan. "We weten alleen dat ze nog zeker acht jaar in gebruik blijven", zegt Guido. Hoe dan ook, Heineken moet voorlopig opboksen tegen kleine maar hardnekkige concurrenten. Zo drinken de Duitsers graag hun eigen, lager geprijsde merken. Guido: "Daarom wordt in dit segment momenteel de hulp ingeroepen van Al Ahram Beverages Company (eigendom van Heineken) in Cairo, Egypte, dat met het merk Meister wat marktaandeel van de Duitsers kan afsnoepen." De marinebasis is een prima plek om innovaties toe te passen. Heineken ui ictJcThdfuPjb'

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 12