i Het plan Uithuizen Heineken Het kantoorgebouw in Zoeterwoude staat er al sinds 1975. De bekabeling, het luchtbehandelingsysteem en de verwarming waren hard toe aan een opknapbeurt. Her en der waren wandjes gesloopt of neergezet. 'Upgrade 2010' stoomt het gebouw klaar voor de komende jaren, maar tegen zo min mogelijk kosten. Alleen het hoognodige wordt gedaan. De vervanging van datakabels (gemiddeld 30 kilo meter per vleugel) en de bijbehorende kabelgoten op enkelhoogte (zo'n 300 meter per vleugel) is het belangrijkst. De luchtbehandelingskanalen worden schoongemaakt en waar nodig vervangen. De naverwarming in de kantoren wordt gereinigd, muren krijgen een verfje en er komen nieuwe plafondplaten en verlichting. "Renovatie is een groot woord", zegt Diederik van den Bouwhuijsen van Bouwbureau HNS, dat het gebeuren coördineert. "Je kunt beter spreken van groot onderhoud. Uiteindelijk kunnen we het gebouw daardoor efficiënter beheren." Tegelijk loopt in Zoeterwoude een omvangrijke verhuisoperatie om ruimte te maken voor de collega's uit Leidschendam, Schiphol en van andere Heineken-vestigingen. In juli keert Heineken Brouwerijen terug op het oude nest en dat is aanleiding om kritisch te kijken naar het gebruik van het Zoeterwoudse gebouw. Afdelingen zijn in de loop der jaren gegroeid of geslonken en hebben dus meer of juist minder ruimte nodig. Daarom is een compleet nieuwe indeling gemaakt, die er ook nog eens voor zorgt dat medewerkers van dezelfde afdeling voortaan zo veel mogelijk bij elkaar zitten. Elke drie weken worden in een weekend gemiddeld 225 mede- 20 werkers 'uitgehuisd' - verhuisd van hun huidige naar een tijdelijke of definitieve nieuwe werkplek. Nadat de bouwvakkers de lege kantoren een week of drie grondig onder handen hebben genomen, 'huizen' de bewoners van het gebouw weer 'in'. Zo gaat het met alle ruim 1.200 werkplekken. "De meeste medewerkers verhuizen twee keer, van hun huidige naar een tijdelijke en drie weken later naar hun nieuwe werkplek", zegt Nico Hanemaaijer van Facility Services en belast met de indeling en plaatsing van alle afdelingen. "Soms moeten we mensen twee keer op een tijdelijke plek neerzetten. Bij elkaar komt het neer op zo'n 3.000 verhuizingen. En dan hebben we het nog niet eens over alle vergaderkamers, opslag en archieven." De tafel in de vergaderkamer van ruimte 0.450 is bezaaid met 'vlekkenplannen' en 'van-naar'-lijsten. De vlekkenplannen geven in een regenboog van kleuren de huidige functie van alle ruimtes in het gebouw aan, de verschuivingen erin en de uiteindelijke situatie. Op de 'van-naar'-lijsten staan de gegevens van de medewerkers die worden verhuisd, inclusief huidige en toekomstige locatie. Vandaag moeten de medewerkers van HTS Support in vleugel 1 op de vierde verdieping eraan geloven. Net als iedereen hebben zij zelf hun spullen moeten inpakken en voorzien van een label. Maar er blijft nogal eens iets achter. "Na de verhuizing van de eerste vleugel hielden we twintig bureaustoelen en een stuk of wat werkstations over", zegt Nico. "En we voeren karrenvrachten papier en arbo- technisch afgekeurd meubilair af. Gigantisch." Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 20