'Wisselkoersen slaan gat in nettowinst Heineken' 'Sombere prognose Heineken voor 2004' (De Telegraaf) (NRC Handelsblad) 'Knipsel' uit het persbericht (25 februari 2004) West-Europa De biermarkt van West-Europa is zeer winstgevend. De bier consumptie is stabiel. Niettemin zijn er goede kansen voor ver betering van het resultaat van Heineken omdat er sprake is van een toenemende consumentenvoorkeur voor premium- en speciaalbieren. In beide segmenten heeft Heineken sterke merken waarmee een hogere marge wordt behaald. De afzetgroei van deze merken leidt, dankzij hun hogere marges, tot een meer winstgevende samenstelling van de verkopen (afzetmix- verbetering) en een hoger resultaat. Heineken richt zich op alle segmenten van de biermarkt behalve laaggeprijsde bieren. Daarnaast focust Heineken in West-Europa op verdere verlaging van de kosten. In 2003 verbeterde Heineken in alle markten in West-Europa de afzetmix door hogere verkopen van het Heineken-merk en speciaalbieren. De gevolgen van de zwakke economie, die onder meer leidden tot een hogere consumptie van laaggeprijsde bieren en een vermindering van het horecabezoek, werden grotendeels tenietgedaan door het uitstekende zomerweer. De totale afzet in West-Europa steeg van 42,2 miljoen hectoliter in 2002 tot 44,7 miljoen hectoliter in 2003. Het bedrijfsresultaat (exclusief bijzondere posten en de afschrijving goodwill) steeg van 553 miljoen tot 667 miljoen. Het resultaat in Spanje verbeterde aanzienlijk, met name door hogere afzetvolumes van de belangrijke merken Heineken, Amstel en Cruzcampo. De lopende reorganisatie verlaagde het kostenniveau van Heineken Espana. Heineken Nederland behaalde een hoger resultaat door ver beteringen in de verkoopmix en verkoopprijzen en significante kostenbesparingen. De in 2003 gestarte reorganisaties verlopen volgens plan. Gedurende het jaar liep het aantal personeelsleden met meer dan 400 terug. De reorganisaties worden begin 2005 afgerond. Het resultaat in Frankrijk steeg door een verbeterde verkoopmix dankzij hogere verkopen van Heineken en Desperados en lagere personeelskosten. Het resultaat in Italië nam sterk toe door een hogere afzet en dankzij mixverbeteringen door hogere verkopen van Heineken en Birra Moretti. Heineken Italia bracht een eigen portfolio van speciaalbieren op de markt en versterkte de positie in de distributie. Het resultaat in Griekenland daalde, als gevolg van verkopen die daalden in lijn met de biermarkt. De gevolgen hiervan konden voor een deel worden opgevangen door een verbetering van de verkoopmix en kostenbeheersing. Heineken edexJanris. Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 8