'Koersen bezorgen Heineken hoofdpijn' (Financial Times) Hoeveel last hebben we nou echt van die dollarkoers? Welke rol spelen medewerkers daarin? Krijgt u reacties van medewerkers op de reorganisaties? De feiten over 2003 Intussen is de basis gelegd voor een heel nieuw bedrijf met mensen die op een andere manier met elkaar samenwerken en met groot enthousiasme werken aan de uitbreiding ervan. Dat gevoel was heel sterk op 8 december vorig jaar, toen we met het hoofdkantoor en HTS een dag lang de toekomst hebben ingeluid. Met als absoluut hoogtepunt de drumsessie met 950 mensen. Zelden heb ik het gevoel gehad zo direct met mensen verbonden te zijn op weg naar de toekomst. Het is natuurlijk maar een stap, maar als we op die manier met elkaar kunnen omgaan denk ik dat we het ver hebben geschopt." "Het is lastig: we leveren een geweldige prestatie, maar zien die in waarde afnemen door de dollarbeweging ten opzichte van de euro. Dat hoeft niet eeuwig te duren. We hebben net een jaar of zes, zeven gehad waarin het precies andersom was. Je kunt zeggen: dat zijn meevallers geweest en nu hebben we wat tegenvallende jaren. Ik kijk veel meer naar hoe we werkelijk bezig zijn, naar de onderliggende bewegingen. Dat zit in de marktaandelen, in de reputatie, in de pro fessionaliteit van de mensen en in onze concurrentie- en innovatie kracht. Wat dat betreft ben ik erg optimistisch. Maar het kan altijd beter." "Op een dag als vandaag gaat alle aandacht uit naar degenen die de prestaties van het afgelopen jaar presenteren. Wij zijn ons echter zeer bewust van het feit dat die prestaties het gevolg zijn van de inspanning van heel veel mensen. Wij zijn allemaal ambassadeurs van deze onderneming met ver schillende taken. Als eerste verantwoord omgaan met kosten. De tweede taak is met enthousiasme en goed ambassadeurschap 6 over onze producten te praten. En een goede ambassadeur moet, ten slotte, op een verstandige manier met onze producten omgaan. Projecten als 'Fris op 't werk' zijn ontzettend belangrijk. In Frankrijk mogen we al niet meer op de radio of de televisie. Als dat overal gebeurt, moeten we er alles aan doen om Heineken als premium- merk overeind houden." "Natuurlijk. Die toets ik vooral op de processen die zijn gevolgd. Het lijkt een beetje op rechtspraak. De rechtbank moet over de feiten oordelen. De Hoge Raad kijkt of er tijdens het proces geen onoorbare zaken hebben plaatsgevonden. Mevrouw de Carvalho is daarin de 'super-Hoge Raad'. Als zij brieven krijgt, stuurt ze mij meestal een briefje met de vraag of ik wil bekijken of de processen rechtvaardig zijn uitgevoerd. Ze doet dat op een bewonderenswaardige manier. Dat dwingt respect af. Zo kunnen we samen tot een beter antwoord komen. Het is ook prettig dat ze op z'n tijd de heer Vuursteen in de Holding nog kan aanspreken. Op die manier vindt ze de balans tussen ervaring, kennis en hart." 2003 2002 Verschil Nettowinst (miljoenen euro's) 798 795 0,4% Omzet (miljoenen euro's) 9255 8482 9% Bierverkoop (miljoenen hectoliters) 99 84,8 17% Heineken verkocht meer bier dankzij de mooie zomer in West- Europa. Ook acquisities, zoals die van BBAG, zorgden voor een stijging van de bierverkoop. Spelbrekers waren de koers van de dollar en de zwakke economie. Heineken heeft grote belangen in de Verenigde Staten. Door de lage dollarkoers wordt het duurder Heineken bier daar naartoe te exporteren. Waarschijnlijk drukt dat ook in 2004 de winst. De zwakke economie zorgt ervoor dat consumenten meer laaggeprijsd bier drinken en minder de horeca bezoeken. Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 6