Schweppes verzet bakens met cocktails De cocktail is weer helemaal terug in Nederland. De mixdrankjes van weleer zijn zelfs onderdeel geworden van een nieuwe uitgaanstrend: het 'suiten'. De discjockey maakt plaats voor de mastershaker die prachtige wonderdrankjes uit zijn bekers tovert. Met Schweppes als belangrijk ingrediënt. Duizenden recepten Tekst Berend Schilder Waar komt de cocktail vandaan? Niemand weet het precies. Waarschijnlijk speelt Cuba een sleutelrol. Daar dronken rond 1600 de Engelse slavendrijvers nog gin, totdat die even op was. Rum van het eiland was het alternatief. De bleekhuiden sloegen aan het experimen teren met rum, extra suiker en wel dertig soorten limoenen en mint van het eiland. Zo zou de eerste cocktail ter wereld zijn ontstaan: de mojito, nog steeds hét drankje van Cuba. En de naam zelf? Daar heeft de Nederlandse meestershaker Ricardo Sporkslede wel een verklaring voor. "Ene Betsy Flannagan serveerde tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog gebraden haantjes aan de Yankees", zegt hij. "Ze versierde de drankglazen met de overgebleven staartveren. De Franse soldaten die meevochten met de noordelingen, 24 riepen in een mengelmoesje van Engels en Frans: 'Vive le cocq's tail'. De link met Schweppes gaat nog verder terug. In 1792 brengt de Duitser Jacob Schweppe als eerste koolzuurhoudend water op de markt, in Engeland, later gevolgd door de overige Angelsaksische landen. Schweppes is een drankje voor de upperclass en uitstekend geschikt om cocktails mee te maken. nieuwe bij. Ricardo Sporkslede spreekt met liefde over zijn professie. "Op de lagere school wilde ik al achter een bar staan. Op mijn achtentwintigste had ik een kantoorbaan, maar dat was een vergissing." Enige jaren geleden begon Sporkslede met het geven van cocktailtrainingen. Hij formeerde ook de Fabulous Shaker Boys om presentaties te geven. Dat trok de aandacht van Schweppes. Marketeers Arjen Reynierse en Lieke Westendorp organiseerden met Sporkslede in het Amsterdamse etablissement Suite een wedstrijd waarbij de deelnemers nieuwe cocktails moesten uitvinden, uiteraard met Schweppes als ingrediënt. Een concept werd geboren: Shake en Suite. Met mobiele Shake en Suite-bars die tijdens evenementen inzetbaar zijn. Schweppes heeft duidelijk de bakens verzet. Sinds kort is het merk niet meer te zien in de reclamespotjes. Volgens Lieke Westendorp blijkt dat zeker de helft van de consumenten pas aan de bar beslist welk drankje het gaat worden. Dan is dus de bar en niet de huiskamer de plek om Schweppes te presenteren. Bovendien is Schweppes voornamelijk verkrijgbaar in het horecakanaal, niet zozeer in de supermarkt. Televisiespotjes zijn daarom ook niet echt een must. Volgens Ricardo Sporkslede is de combinatie cocktails-Schweppes volkomen logisch. "De cocktail is stijlvol, klassiek en Schweppes is dat ook. De consument is bereid te betalen voor kwaliteit. Zeker als het gaat om een drankje dat speciaal is gemaakt voor de individuele klant." Het shaken is eigenlijk een vak, net als professioneel koken. Er zijn duizenden recepten en een beetje cocktailshaker bedenkt er ter plekke

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 24