Carnaval Mariana tie was dat we na de breuk met Carib en de start van onze eigen organisatie veel omzet zouden verliezen. Carib brouwt nu Carlsberg in licentie en probeert dat in plaats van Heineken in de markt te zetten. Verder is er flinke concurrentie van Carib zelf en van haar merk Stag. Nu blijkt dat de eigen organisatie vruchten afwerpt: we zijn 28% in volume gegroeid." Kenners hadden Sandy verzekerd dat je de cultuur van het land pas goed kunt begrijpen als je het carnaval meemaakt. "Direct na kerst voel je al dat Trinidad zich voorbereidt. De soca- en calypso-artiesten brengen hun carnavalshits uit, de calypso-tenten gaan open en steelpan- groepen oefenen nachtenlang op straat. Zo werkt iedereen toe naar het hoogtepunt, de maandag en dinsdag van carnaval. Bijna iedereen sluit zich aan bij een van de twintig carnavalsgroepen, elk met een eigen thema en bijpassende kostuums. Heineken sponsorde zo'n groep en mijn man en ik waren er deel van. Onze groep sleepte de eerste prijs voor de mooiste kostuums in de wacht. Het was indrukwekkend en, niet onbelangrijk, Heineken heeft veel bier verkocht." "Alle religieuze feestdagen worden gevierd. Een paar weken geleden was het hele personeel aanwezig op de hindoe-bruiloft van onze Oost- Indische sales supervisor. Vervolgens vierden we allemaal carnaval, van oorsprong natuurlijk een christelijk feest. Door dat religieuze hutje-mutje is er onder ons personeel altijd wel iemand aan het vasten, en daar is volledig begrip voor." Wel typisch Caribisch is de 'manana-geest', vindt Sandy. "Hoe levendig de economie ook is, sommige dingen duren eindeloos. Toen ik hier kwam, was er al huisvesting voor het bedrijf. Er was nog een licentie en hier en daar was een verbou wing nodig voor het warehouse. Je wilt niet weten hoe lang het geduurd heeft voor dat klaar was!" Toch kon Heineken Trinidad Tobago, een joint venture tussen Heineken (50%) en Angostura Ltd. (50%) acht maanden later officieel worden geopend. Heineken heeft in Trinidad nu een staf van dertig man voor verkoop, marketing en financiën, en zestien vrachtwagenchauffeurs met helpers die het bier in heel Trinidad en Tobago distribueren. De resultaten van het eerste jaar zijn uitstekend. Sandy vertelt: "De verwachting van de concurren- Puerto Rico Trench to j? antigua banJuan and Barbuda saint kus montanrf and nevis c Guadeloupe dominica CD Martinique zuelan j> saint 1ucia <0 barbados saint vincent and the grenadines e? grenada tRINIDAD ANDtOBAGO Republiek Trinidad en Tobago Hoofdstad: Port of Spain Munteenheid: TTS (Trinidad en Tobago-dollar) Populatie: 1,16 miljoen (40% Afrikanen, 40% Oost-Indiërs, 20% Europeanen en diversen) Oppervlakte: 5.128 km2 (4.827 km2 Trinidad, 301 km2 Tobago, in totaal 0,16 keer Nederland) Heineken actief sinds 1982:45% aandeel in brouwerij National Brewing Company 1991: Heineken in licentie gebrouwen door brouwerij Carib. 2003: Heineken Trinidad Tobago Brouwerij Windward Leeward Brewery op St. Lucia Merken: Heineken Marktaandeel: 8% Concurrentie: Carib, Stag, Carlsberg Aantal medewerkers: 30 20 op contractbasis) maart 2004 Vers van't Vat,

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 17