Helft grote bedrijven heeft gedragscode Gebrek normen en waarden belangrijkste ergernis Creditcard (ANP 23/04/03} (De Telegraaf24/02/04) 13 sancties op te leggen als medewerkers de gestelde regels overtreden. Inmiddels is een goed systeem ontwikkeld om dit initiatief te ondersteunen. Iedere medewerker binnen Heineken Nederlands Beheer krijgt een zogenoemde 'normen en waarden-creditcard'. "Je kunt deze creditcard vergelijken met het nieuwe puntenrijbewijs", vertelt Hans de Ruiter. "Iedere kaarthouder begint met een saldo van twintig punten. Voor iedere vastgestelde overtreding wordt een aantal punten afgetrokken. Als het saldo negatief wordt, kan de task force overgaan tot het opleggen van sancties. Dat kan variëren van een bepaalde periode ontzegging van de PUM-privileges of een rijverbod in een lease-auto tot, bij ernstige overtredingen, financiële boetes." De normen en waarden-creditcard is erg gemakkelijk in gebruik. De card wordt geactiveerd door bij het uitklokken in Hei-time een code in te toetsen. Vanaf dat moment wordt het saldo erop automatisch dagelijks bijgewerkt. Een saldo afrekening vind je iedere maand op je salarisbrief. "Je kunt een initiatief als dit natuurlijk heel makkelijk negatief uitleggen", vervolgt De Ruiter. "We moeten ons echter allemaal realiseren dat onze omgeving niet beter wordt als wij onszelf daar niet voor inzetten en er echt voor gaan staan. Met de wetenschap dat we allemaal werken aan de verbetering van ons leefklimaat, kunnen we trots zijn op een regeling als deze. Dan kunnen we met recht zeggen: wij praten er niet alleen over, wij doen er ook iets aan." Een uitgebreide uitleg over het nieuwe systeem, inclusief het volledige puntensysteem en sancties, verschijnt binnenkort op het BrowseHuis. Vers van 't Vat, maart 2004

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 13