Murphy's bij St. Patrick's Day Utrecht BeerTender slaat meteen aan 183*i Kort Heineken^ Holland BeerV Vers van t Vat, maart 2004 Zoals Nederland Koninginnedag viert, zo hebben de Ieren Saint Patrick's Day. Op en rond de sterfdag van de heilige Patrick (17 maart) organiseren de Ieren tal van festiviteiten over de hele wereld. In Nederland viel deze eer zaterdag 13 maart te beurt aan Utrecht. Dit door Murphy's gesponsorde nationale evenement met een botenparade, een Ierse markt en een Irish Party, trok duizenden belangstellenden. Het was de legende rond de Brit Saint Patrick waar de Ieren hun nationale feestdag aan te danken hebben. Hij wist begin vijfde eeuw de heidense koning Laoghaire van Ierland te bekeren tot het christendom. Dat deed Saint Patrick door met een klaverblaadje de heilige drie eenheid uit te leggen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De koning gaf Saint Patrick toestemming om ook het volk tot het christendom te bekeren. Het klavertje drie ('shamrock') is nog steeds het natio nale symbool van Ierland. BeerTender is een groot succes aan het worden. Het compacte tapsysteem voor thuis van Heineken en Krups was een week na de introductie op 1 maart bekend bij 85 procent van de doelgroep (huishoudens met een gemiddelde consumptie van een kratje bier per maand). Vóór de introductie was 60 procent al op de hoogte, dankzij allerlei PR-activiteiten, zoals de 'lounge etalage' in de Amsterdamse Bijenkorf. Hier mochten bezoekers BeerTender gebruiken onder toeziend oog van Idols juryvoorzitter Henkjan Smits. De internetsite www.beertender.nl is sinds de start op 11 februari door meer dan 400.000 mensen bekeken. Veel verkoop punten zijn inmiddels al uitverkocht en worden met spoed opnieuw bevoorraad. "Zelfs bij de receptie van het hoofdkantoor van Heineken in Zoeterwoude melden mensen zich spontaan voor een BeerTender", zegt marketingdirecteur Peter Vertregt. Ook in de elektronicazaken waar Beer- Tenders staan, verloopt de verkoop voor spoedig. Maarten Bunnik, directeur Groupe SEB Nederland BV.: "De gemiddelde ver koop per winkel ligt hoger dan verwacht." De heer J.W. Veraar uit Almere was afgelopen zomer op vakantie op Gran Canaria. In de hoofdstad Las Palmas trof hij aan de Plaza Hurtado de Mendoza een fotogeniek café waar Heineken opvallend aanwezig is. Roger Monsieur (Heineken Fanfare, Den Bosch) en zijn Iris lieten op Bonaire, waar zij op een gehuurd scootertje rondtoerden, dit naar eigen zeggen schitterende plaatje vastleggen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 11