Speciaalbieren efficiënter naar Amerika Recruitmentsite Heineken scoort aardig Website Proseco geeft tips over veiligheid Kort Tm» 0»iiWi ïn;)nW to jbkmI ncurty M pr««!ion ot popiRy Th«y toeo» on M&Mp tKlnqun. »l w»« on nittlénc* miltblo llooujli II» HttMktn Corrptnj ot Uil GMfnMM and c«n hilp tra Ihi Ms of jou «nd fout kn»l on I» sttu.nl, tol Ml M.nq ot OU- ■Ko11 r<0"MI retllit tnd dtomoi un ,out tooXK*. Ijntlnin t,d tiifspoi*. büwtlft II» Mrtt o' mcuM, kwin) i lalisljinj pntfutii* Ml Ai i*i. potiontl sKuni, ctrmU l>i wolf dolt jMii !o oUwts l utg# you to i»»d llus ciosity.wnJtoBnpHnr-- '--- Star Brand Imports (SBI), de marketing- en verkooporganisatie van speciaalbieren in de USA, heeft sinds de opening van het Euro Demand Point (EDP) door Barbara Degnan van Paulaner Brauerei op 12 februari een efficiënte en betrouwbare Supply Chain. Dit is gerealiseerd door het EDP-projectteam van Heineken Nederland Supply in goede samenwerking met de leverende brouwerijen en SBI. De distributeurs in Amerika kunnen voor taan een 'mixcontainer' bestellen met ver schillende merken op palletniveau, in plaats van een container vol met één merk. In Rotterdam komen de speciaalbieren (Paulaner, Hacker Pschor, Moretti, Murphy's, Fischer en Affligem) van zes Europese brouwerijen bijeen uit Duitsland, Italië, de UK, Nederland, Frankrijk en België. "SBI kan nu beter voldoen aan de wensen van de Amerikaanse distributeurs, de lever tijden verkorten met tien weken en de voor raden in de totale Supply Chain verkleinen", zegt Nicole van Lipzig, projectleider van het EDP. De logistieke activiteiten van het EDP- concept worden uitgevoerd door Schenker Stinnes Logistics in het Rotterdamse haven gebied. De nieuwe werkwijze is volgens inkoper logistiek Baukejan Wiersma binnen acht maanden tot stand gekomen. Uit onderzoek van de Intelligence Group onder de vijftig meest populaire werkgevers blijkt dat Heineken de op twee na beste recruitmentsite van Nederland heeft. Het onderzoek had als doel werkgevers in zicht te verschaffen in wat er aan hun sites kan worden verbeterd. De Intelligence Group gebruikte een zelf ontwikkelde 'recruitment scan' en gegevens uit het Intermediair Imago Onderzoek. Vier aspecten waren met name van belang bij de beoordeling van de sites: informatie, toegankelijkheid, sollicitatie mogelijkheden en contactmogelijkheden. Op al die onderdelen scoorde www.heineken.nl/werken een ruime voldoende. Heineken moet alleen de sites van KPN (tweede) en TNO voor zich dulden. Recruitmentsites zijn bij uitstek geschikt om informatie over bijvoorbeeld arbeids voorwaarden, bedrijfscultuur en opleidings mogelijkheden te presenteren. Volgens de Intelligence Group gebruiken bedrijven slechts 63 procent van de mogelijkheden die een recruitmentsite biedt voor oriën tatie op een baan. Dat is volgens het bedrijf opvallend, omdat veel werkzoekenden daar voor juist de websites van bedrijven gebruiken. Heineken-beveiligingsorganisatie Proseco beschikt sinds kort over een nieuwe manier om medewerkers te wijzen op het belang van veiligheid. Het gaat daarbij met name om expatriates van Heineken en zakenreizigers. Een nieuwe website op Heiway, onder corporate security (ook bereikbaar via een link op het BrowseHuis), geeft hen algemene tips over persoonlijke veiligheid voor en tijdens hun reis en verblijf in den vreemde. De site geeft géén informatie over specifieke landen of steden. "Deze is nadrukkelijk niet bedoeld als vervanging voor het gesprek dat iedere expatriate of zakenreiziger bij Heineken heeft met een consultant van Proseco", zegt Ben Wennekendonk, zelf ook consultant. "Wij beschikken over specifieke kennis. De veiligheidssituatie in een gebied verandert soms zo snel dat een persoonlijk gesprek altijd onze voorkeur heeft." Desondanks is de site een waardevol hulpmiddel voor elke Heineken-medewerker die zich buiten Nederland begeeft. Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 10