Nieuwe trainingensite in de lucht Tapvat totaal uitverkocht Heineken verkoopt Glas Moerdijk Kort r^MTjMür.T.Trrr,^^«yy j.M.i.tiin ^■^nTrnTm^Klvj Tïir,i" "Ti i i rTi /- I urannraacanma Fu"«««"«818 Sinds 26 januari is de site 'Trainingen functiegroep 16 tot en met 30' van de afdeling Management Recruitment Development (MR&D) in de lucht. Op de site staat alle informatie die nodig is om te kiezen voor een training, gericht op de persoonlijke ontwikkeling van mede werkers. Het zoeken naar trainingen gaat op thema of op functiegroep. Op beide manieren komen gebruikers bij informatie over de inhoud, het beoogde resultaat, voor wie de training bedoeld is en alle noodzakelijke praktische informatie. Inschrijven voor een training is, na overleg met en toestemming van de leidinggevende, direct vanaf de pc mogelijk. "De site is het resultaat van een analyse van de klanten van MR&D", vertelt Dorien van Drunen, adviseur bij de afdeling. "Het klantenbestand is heel divers, net als de wensen van klanten. Met deze site komen we daaraan tegemoet. Met andere woorden: 'just in time, just for you and just enough'." Het Heineken Tapvat dat exclusief tijdens de afgelopen decembermaand op de markt verscheen, is volledig uitverkocht. "We heb ben geen enkel vaatje overgehouden", zegt Arthur Kuiters van Heineken Marketing. De Tapvaatjes blijven voorlopig een zeldzame verschijning. Daarmee is het vaatje een geliefd verzamelobject geworden. Opvallend veel mensen hebben hun lege vaatjes niet weggegooid. Sommigen hebben er met enige huisvlijt bloempotten van gemaakt, lampenkappen en zelfs wandklokken. Het Tapvat van 4,75 liter is bedoeld voor kleine feestjes thuis en is het eerste alles-inéén tapsysteem, met een inwendig koolstofpatroon en een tapkraantje. De technische ontwikkeling door Research Development heeft enkele jaren geduurd, maar het bedenken van een design en de commercial door Marketing en de uiteindelijke productie door HNS moest in enkele maanden gebeuren om de feestmaand december nog te halen. Heineken verkoopt zijn glasfabriek Glas Moerdijk aan Rexam Beverage Packaging. De fabriek brengt Heineken 43 miljoen euro op, waarvan 40 miljoen wordt gebruikt om de schulden van Glas Moerdijk af te lossen. Glas Moerdijk produceert voor Heineken de groene flesjes waarin het bier voor de export wordt gebotteld. Eind 2002 vergrootte Glas Moerdijk haar aandeel in Heye-Glas Nederland van 33% naar 100% door de aandelen van haar failliete Duitse partner Hermann Heye over te nemen. "Heineken heeft de fabriek alleen gekocht als tijdelijke overbrugging", vertelt Wim van den Berg, projectleider van de verkoop van Glas Moerdijk. "Zo konden we ook zelf bepalen wie onze partner zou worden. Glas is niet onze core business. Daarom zijn we meteen op zoek gegaan naar potentiële kopers." De contracten met Rexam Beverage Packaging zijn inmiddels getekend. Het bedrijf levert al langer verpakkings materialen zoals fles en blik aan Heineken. Glas Moerdijk blijft als Rexam Glass Moerdijk flesjes voor Heineken maken. Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 8