10 vragen aan... projectmanager Supply Chain Albert Brans Zeer veel mensen, zowel binnen als buiten Heineken, hebben een bijdrage geleverd aan BeerTender. Albert Brans was een van hen. Hij heeft als enige het hele project meegemaakt van start tot lancering. Waren er veel technische problemen? Waarom is BeerTender zo uniek? U zei dat u ongewoon lange tijd aan BeerTender heeft besteed. Hoe komt dat? BeerTender is al eerder op de markt getest in Zwitserland. Waren daar nog kinderziektes? Voor Krups is dit ook nieuw en spannend. Is Krups gewoon uitvoerder van jullie ontwerp of is zijn technische rol groter? Zullen er meer een-tweetjes ontstaan tussen Heineken en derden? Waarom gaat het vaatje er van boven in en niet opzij? Dat is toch onhandig op het keukenaanrecht met bovenkastjes? Waarom een klassiek rond vaatje en geen praktisch vierkant 'vat' dat handiger is te vervoeren en weg te zetten? Wat is dan de gedachte achter een kunststof zak in het vaatje van BeerTender? Wat vond u de afgelopen jaren de meest verrassende wijziging in het ontwerp? Tekst Berend Schilder "Ja, zoals bij elke innovatie, zou ik willen zeggen. We moesten balan ceren tussen 'Wat willen we dat het systeem moet kunnen?' en 'Hoe is dat te realiseren?'. BeerTender met vaatjes die hergebruikt worden is extra gecompliceerd. Wellicht dat we straks terugkijkend kunnen zeggen dat we het ons op sommige punten te moeilijk hebben gemaakt, en een aantal andere aspecten hebben onderschat." "De verpakkingswijze en de tapervaring die we de consument thuis 4 bieden, is echt bijzonder." "Mijn bijdrage aan BeerTender van ruim vier jaar is lang. De planning was moeilijk te voorspellen want bij een innovatie heb je nu eenmaal geen bewezen oplossingen. Maar het geeft wel een kick als je weer een probleem begrijpt en weet op te lossen." "Het was voor ons een belangrijke periode om kennis en ervaring op te bouwen en een terugkoppeling te maken naar de realiteit van de eisen die we hadden gesteld. Het leerproces gaat gewoon door. De Nederlandse consument zal ons ook nog veel leren." "Krups heeft als gelijkwaardige partner bijgedragen, met veel kennis van huishoudelijke apparaten. De eerste innovatiedrang is van Heineken gekomen. In die zin hebben zij zich aangesloten bij het ontwerp. Maar bij de technische realisatie hebben wij Krups gevolgd." "Voor mij persoonlijk mogen er meer volgen. Uiteraard werken we al langer samen met anderen op technisch gebied, maar BeerTender is bijzonder omdat deze samenwerking zo zichtbaar is voor de consument. Bij nieuwe ideeën die ontstaan, ligt, als we buiten het vertrouwde biergebied komen, samenwerking sowieso voor de hand." "Het is één van de vraagstukken die we in een vroeg stadium in de praktijk hebben getest met dummymodellen. Het blijft een afweging. Niet iedere consument zal het apparaat onder een keukenkastje willen plaatsen. Daarnaast is het aanslaan van het vaatje geen dagelijkse bezigheid. De 'bovenlader' heeft technische voordelen, zoals een goede isolatie en opvang van condens." "Logistiek gezien zou je daar misschien voor willen kiezen. Technisch gezien is een rond vat praktisch omdat we met een vloeistof te maken hebben die onder druk staat. Bovendien blijven we graag het 'bier-gevoel' uitstralen naar de consument." "Het verdringen van het bier met een constante tapsnelheid is op deze wijze eenvoudig mogelijk met een luchtpomp in het tapapparaat. Tevens waren zo de verpakkingskosten laag te houden. Een (navulbaar) C02-patroon zou het systeem minder simpel hebben gemaakt voor de consument." "De meest verrassende wijzigingen waren vaak onzichtbaar, maar daarmee behaalden we uiteindelijk wel de specificaties. Voor de 'wachtende' marketingafdelingen was dit een slaapverwekkende periode. Gelukkig hebben alle partijen begrip voor elkaar kunnen blijven opbrengen, zodat we nu gaan oogsten!" Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 4