10 vragen aan...
projectmanager Supply Chain Albert Brans
Zeer veel mensen, zowel binnen als buiten Heineken, hebben een bijdrage geleverd aan BeerTender.
Albert Brans was een van hen. Hij heeft als enige het hele project meegemaakt van start tot lancering.
Waren er veel technische problemen?
Waarom is BeerTender zo uniek?
U zei dat u ongewoon lange tijd aan BeerTender heeft
besteed. Hoe komt dat?
BeerTender is al eerder op de markt getest in Zwitserland.
Waren daar nog kinderziektes?
Voor Krups is dit ook nieuw en spannend. Is Krups
gewoon uitvoerder van jullie ontwerp of is zijn technische
rol groter?
Zullen er meer een-tweetjes ontstaan tussen Heineken en
derden?
Waarom gaat het vaatje er van boven in en niet opzij?
Dat is toch onhandig op het keukenaanrecht met
bovenkastjes?
Waarom een klassiek rond vaatje en geen praktisch
vierkant 'vat' dat handiger is te vervoeren en weg te
zetten?
Wat is dan de gedachte achter een kunststof zak in het
vaatje van BeerTender?
Wat vond u de afgelopen jaren de meest verrassende
wijziging in het ontwerp?
Tekst
Berend Schilder
"Ja, zoals bij elke innovatie, zou ik willen zeggen. We moesten balan
ceren tussen 'Wat willen we dat het systeem moet kunnen?' en 'Hoe is
dat te realiseren?'. BeerTender met vaatjes die hergebruikt worden is
extra gecompliceerd. Wellicht dat we straks terugkijkend kunnen
zeggen dat we het ons op sommige punten te moeilijk hebben
gemaakt, en een aantal andere aspecten hebben onderschat."
"De verpakkingswijze en de tapervaring die we de consument thuis
4 bieden, is echt bijzonder."
"Mijn bijdrage aan BeerTender van ruim vier jaar is lang. De planning
was moeilijk te voorspellen want bij een innovatie heb je nu eenmaal
geen bewezen oplossingen. Maar het geeft wel een kick als je weer
een probleem begrijpt en weet op te lossen."
"Het was voor ons een belangrijke periode om kennis en ervaring op
te bouwen en een terugkoppeling te maken naar de realiteit van de
eisen die we hadden gesteld. Het leerproces gaat gewoon door.
De Nederlandse consument zal ons ook nog veel leren."
"Krups heeft als gelijkwaardige partner bijgedragen, met veel kennis
van huishoudelijke apparaten. De eerste innovatiedrang is van
Heineken gekomen. In die zin hebben zij zich aangesloten bij het
ontwerp. Maar bij de technische realisatie hebben wij Krups gevolgd."
"Voor mij persoonlijk mogen er meer volgen. Uiteraard werken we al
langer samen met anderen op technisch gebied, maar BeerTender is
bijzonder omdat deze samenwerking zo zichtbaar is voor de
consument. Bij nieuwe ideeën die ontstaan, ligt, als we buiten het
vertrouwde biergebied komen, samenwerking sowieso voor de hand."
"Het is één van de vraagstukken die we in een vroeg stadium in de
praktijk hebben getest met dummymodellen. Het blijft een afweging.
Niet iedere consument zal het apparaat onder een keukenkastje willen
plaatsen. Daarnaast is het aanslaan van het vaatje geen dagelijkse
bezigheid. De 'bovenlader' heeft technische voordelen, zoals een
goede isolatie en opvang van condens."
"Logistiek gezien zou je daar misschien voor willen kiezen.
Technisch gezien is een rond vat praktisch omdat we met een vloeistof
te maken hebben die onder druk staat. Bovendien blijven we graag het
'bier-gevoel' uitstralen naar de consument."
"Het verdringen van het bier met een constante tapsnelheid is op deze
wijze eenvoudig mogelijk met een luchtpomp in het tapapparaat.
Tevens waren zo de verpakkingskosten laag te houden.
Een (navulbaar) C02-patroon zou het systeem minder simpel hebben
gemaakt voor de consument."
"De meest verrassende wijzigingen waren vaak onzichtbaar,
maar daarmee behaalden we uiteindelijk wel de specificaties. Voor de
'wachtende' marketingafdelingen was dit een slaapverwekkende
periode. Gelukkig hebben alle partijen begrip voor elkaar kunnen
blijven opbrengen, zodat we nu gaan oogsten!"
Heineken