Alcoholbeieid en studenten:
tegenstelling of logische stap?
Op uitnodiging van de Landelijke Kamer van Studentenverenigingen (LKVV), Stichting Verantwoord
Alcoholgebruik (STIVA), het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ)
en Heineken kwam een zware delegatie van het Nederlandse studentenleven donderdag 12 februari
naar De Hooiberg in Zoeterwoude. Dat betekende veel grijze pakken, mantelpakken en zelfs een
limousine voor de deur. Het gaf een beeld van Soldaat van Oranje in 2004. De bestuurders van de
verenigingen kwamen praten over de ontwikkeling van alcoholbeieid binnen hun studenten
verenigingen.
Confrontatie
Misbruik voorkomen
Tekst
Wilma Gertenaar
A Martijn Planken van het NIGZ spreekt de studenten toe
Onwennig, maar strijdlustig. Zo stapten de voorzitters en
andere bestuursleden de ontvangstruimte in. Wat zou er
vandaag gebeuren? Zou het een voortdurende strijd worden
tegen het imago van de onverantwoordelijk drinkende student,
of, erger nog, een hoorcollege waar regels en wetgeving met
opgeheven vingertje wéér werden uitgelegd?
Niets van dat alles, bleek al snel. De ochtend stond in het teken
van een crisissimulatie onder leiding van medewerkers van
Burston Marsteller - een bureau dat zich onder meer
specialiseert in crisiscommunicatie - en politiemensen,
advocaten en gemeentelijke regelmakers confronteerden de
deelnemers op bijna hardhandige wijze met de gevolgen van
het ontbreken of laks toepassen van alcoholregels.
De onderliggende vraag was steeds: hoe heeft dit kunnen
gebeuren, en zou het ook bij jullie vereniging kunnen
gebeuren?
A Paneldiscussie onder leiding van Jan Huib Blans
's Middags werd, onder leiding van Jan Huib Blans van de
Jelinekkliniek, in een paneldiscussie de praktische uitwerking
van alcoholbeieid besproken. Bewust omgaan met alcohol heeft
zo zijn weerslag op je imago en niemand is graag het braafste
jongetje van de klas. Maar verstandig omgaan met alcohol kan
heel eenvoudig, bijvoorbeeld door frisdranken in het zicht te
zetten of iemand op een bepaald moment alleen nog water in te
schenken. Daarmee maak je mensen zich bewust van hun gedrag.
Spelen bierbrouwers zelf daar ook niet een grote rol in?
Werkt het geven van kwantumkortingen misbruik niet in de
hand?, was de vraag aan Heineken. Marjolijn Vencken van
Communicatie betoogde dat Heineken een product maakt met
daarbij een gebruiksaanwijzing. Hoe de afnemer daarmee
omgaat is zijn eigen verantwoordelijkheid. Dat geldt voor studen
tenverenigingen niet anders dan voor andere horeca-afnemers.
Alle verenigingen ontvangen trouwens binnenkort een
werkdocument als hulpmiddel bij het toepassen van de nieuwe
kennis. Ziedaar: een kant-en-klare gebruiksaanwijzing.
Heineken
.MQ<3 oxland 6 r\Li o