Alcoholbeieid en studenten: tegenstelling of logische stap? Op uitnodiging van de Landelijke Kamer van Studentenverenigingen (LKVV), Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA), het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) en Heineken kwam een zware delegatie van het Nederlandse studentenleven donderdag 12 februari naar De Hooiberg in Zoeterwoude. Dat betekende veel grijze pakken, mantelpakken en zelfs een limousine voor de deur. Het gaf een beeld van Soldaat van Oranje in 2004. De bestuurders van de verenigingen kwamen praten over de ontwikkeling van alcoholbeieid binnen hun studenten verenigingen. Confrontatie Misbruik voorkomen Tekst Wilma Gertenaar A Martijn Planken van het NIGZ spreekt de studenten toe Onwennig, maar strijdlustig. Zo stapten de voorzitters en andere bestuursleden de ontvangstruimte in. Wat zou er vandaag gebeuren? Zou het een voortdurende strijd worden tegen het imago van de onverantwoordelijk drinkende student, of, erger nog, een hoorcollege waar regels en wetgeving met opgeheven vingertje wéér werden uitgelegd? Niets van dat alles, bleek al snel. De ochtend stond in het teken van een crisissimulatie onder leiding van medewerkers van Burston Marsteller - een bureau dat zich onder meer specialiseert in crisiscommunicatie - en politiemensen, advocaten en gemeentelijke regelmakers confronteerden de deelnemers op bijna hardhandige wijze met de gevolgen van het ontbreken of laks toepassen van alcoholregels. De onderliggende vraag was steeds: hoe heeft dit kunnen gebeuren, en zou het ook bij jullie vereniging kunnen gebeuren? A Paneldiscussie onder leiding van Jan Huib Blans 's Middags werd, onder leiding van Jan Huib Blans van de Jelinekkliniek, in een paneldiscussie de praktische uitwerking van alcoholbeieid besproken. Bewust omgaan met alcohol heeft zo zijn weerslag op je imago en niemand is graag het braafste jongetje van de klas. Maar verstandig omgaan met alcohol kan heel eenvoudig, bijvoorbeeld door frisdranken in het zicht te zetten of iemand op een bepaald moment alleen nog water in te schenken. Daarmee maak je mensen zich bewust van hun gedrag. Spelen bierbrouwers zelf daar ook niet een grote rol in? Werkt het geven van kwantumkortingen misbruik niet in de hand?, was de vraag aan Heineken. Marjolijn Vencken van Communicatie betoogde dat Heineken een product maakt met daarbij een gebruiksaanwijzing. Hoe de afnemer daarmee omgaat is zijn eigen verantwoordelijkheid. Dat geldt voor studen tenverenigingen niet anders dan voor andere horeca-afnemers. Alle verenigingen ontvangen trouwens binnenkort een werkdocument als hulpmiddel bij het toepassen van de nieuwe kennis. Ziedaar: een kant-en-klare gebruiksaanwijzing. Heineken .MQ<3 oxland 6 r\Li o

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 26