Alexander van Citters: transparantie prioriteit nummer één Elk project bij Heineken kost al geld vóór er ook maar één cent aan is verdiend. Daarom heeft elke werkmaatschappij een afdeling Financial Planning Control (FP&C), die in de gaten houdt waar dat geld aan op gaat en hoe en wanneer het kan worden terugverdiend. Dat laatste is vaak een kwestie van schatten, weet Alexander van Citters, Finance manager van Heineken Nederland Supply (HNS). Op een hoop Controlekamer Tekst Arno Verbaas "Een idee en onduidelijkheid over de kosten. Daar begint elk project mee", stelt Alexander. Hij leunt ontspannen op tafel en vervolgt: "Voor HNS draait het altijd om de hectoliters die een project oplevert. Daar moeten wij ons geld mee verdienen. Hoe beter we zicht hebben op de hoeveelheid, des te beter kunnen we de productie inplannen. Wanneer dat soepel loopt, kunnen we kostenefficiënt werken. Want hoe kleiner de 'runs' of hoe langer de stilstand, des te hoger de kosten." Juist dat zicht ontbreekt in het begin vaak, terwijl het er eigenlijk als eerste moet zijn. Maar dat is een kip-ei-verhaal. Op basis van het aantal te verwachten hectoliters kunnen namelijk de financiële gevolgen en risico's worden ingeschat. Een van de nadelen van een innovatief, creatief proces is dat er op precies die punten onzekerheden aan kleven. Hoe je het ook wendt of keert: elk project brengt financiële risico's met zich mee. "BeerTender bijvoorbeeld", zegt Alexander, uiteraard niet toevallig. "We hopen met z'n allen dat het een succes wordt en daar doen we ook ons uiterste best voor, maar nie mand weet op voorhand of het concept aanslaat en of de consument bereid is de verkoopprijs te betalen. We weten dus ook niet precies hoeveel BeerTender-vaatjes we gaan produceren, al proberen we wel een schatting te maken en houden we rekening met verschillende scenario's." Betekent dat, dat Heineken dan maar heel voorzichtig te werk moet gaan? "Natuurlijk zijn we ons bewust van de risico's. Elk project vraagt investeringen. Voor het produceren van de BeerTender-vaatjes zijn zelfs compleet nieuwe machines gebouwd. Maar we moeten oppassen dat we zo'n project niet 'doodrekenen'. Dan rolt er niks van de band. Het moet een kans krijgen." Groot voordeel is het ontstaan van de werkmaatschappij Beer Systems (zie elders in dit blad, red.). "Voorheen waren inves teringen voor projecten verdeeld over verschillende disci plines: er zat een stukje bij Marketing, bij HNS en soms zelfs bij toeleveranciers. Al die delen hebben we nu als het ware op een hoop geveegd en ondergebracht bij Beer Systems. Dat maakt de financiën rond projecten een stuk trans paranter." De functie van Alexander van Citters is breder dan alleen BeerTender. "Mijn taak is de financiën binnen HNS als geheel te sturen. Het gaat er natuurlijk om dat we de doelen die we hebben gesteld, realiseren: de laagste prijs voor de klant, op tijd leveren, de introductie van nieuwe producten op het moment dat ze nodig zijn. Dat vraagt de nodige aandacht, want niet alles verloopt vlekkeloos. We hebben nog altijd te kampen met wat losse eindjes na de implementatie van STAR Chain in 2002: wat kunst- en vliegwerk om de emballage op orde te krijgen bijvoor beeld. En in onze systemen huist nog een aantal ingewikkelde kort-door-de-bocht- oplossingen. Zaken die we betrekkelijk eenvoudig kunnen oplossen, als we ten minste de juiste mensen bij elkaar halen en er tijd voor vrijmaken. Maar dat moeten we wél doen. In 2004 moet alles 'first time right'." De sleutel is volgens Alexander opnieuw transparantie: "Voor de Heineken USA- stroom bijvoorbeeld zouden we in feite één controlekamer boven de oceaan moeten hebben met overzicht over de hele productieketen of 'supply chain'. Zo zien we wat beter en goedkoper kan. Kijk: stijgende grondstofprijzen en salarissen kun je al niet meer doorberekenen in de kostprijs omdat er op dit moment een prijzenslag is. Maar ik kan het een klant natuurlijk helemaal niet verkopen dat de prijs van zijn producten stijgt omdat wij niet kostenefficiënt kunnen produceren." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 22