Tijdschema 25 januari; 22ste concept Artiesten in de wachtrij De glinsterende kroonluchter die in de roodfluwelen 'donderwolk' boven het publiek hangt en de als bar gestylde vip-tribune - het roept allemaal het onmiskenbare gevoel op dat je in de kroeg staat. Het concept staat als een huis. Ook de backstage-ruimten zijn ingericht met warme kleuren, fluweel en veren en gedempt licht zorgt voor een 'lounge'-achtige sfeer. Een verademing na zoveel neonverlichte kleedkamers, vinden de artiesten. De kameraadschap die zij op het podium tentoonspreiden, geeft duidelijk af op het publiek. Zien omarmen doet omarmen. Dat verklaart misschien dat het evenement zich kenmerkt door grote groepen bezoekers met een gemiddelde grootte van twaalf personen. De stem van Willeke Alberti galmt door de zaal. Maar Willeke is nergens te bekennen. Plotseling komt ze, door een luik naast Robert-Jan, naar boven. Backstage is dan al het een en ander gebeurd: Willeke is in een liftje gestapt, dat haar onder het podium heeft gebracht en onder het luik naar boven heeft getild. Na afloop van het nummer daalt ze weer gracieus af. Daar staat een karretje startklaar om haar naar de andere kant van de zaal te scheuren. Intussen verrast de band Fontane, met zanger/acteur Michiel Huisman, het publiek door zijn roek- versie van 'Telkens weer' uit de speakers te laten knallen. En na een paar minuten verschijnt Willeke doodleuk op het toneel om het nummer met Fontane af te maken. Perfecte timing. Het is zondag 25 januari 2004, de tweede avond van een nieuwe reeks concerten van De vrienden van Amstel LIVE! Dit jaar zijn het er maar liefst zeven. Erik Romijn, brandmanager Evenementen/Sponsoring, werkt er al driejaar aan mee en heeft een dikke vinger in de organisatie-pap. De meeste tijd zit in het half jaar voorbereiding. Dan worden alle plannen bespro ken en de beslissingen genomen. Ook tijdens het concert let hij op een aantal zaken. Hoe reageert het publiek op de artiesten? Wat gaat er mis en hoe kan dat de volgende dag worden voor komen? Maar ook: hoe komen de uitstraling en de sfeer die bij het merk Amstel horen zo goed mogelijk tot hun recht? Hij laat het tijdschema van die avond zien. "Het 22ste concept. Dat zegt al genoeg, toch?" Erik is niet snel gestresst. Als een vis laveert hij door het overbevolkte backstage-aquarium en trotseert alle problemen die opduiken. En hij doet het met flair. Inmiddels werkt hij dertien jaar bij Heineken. In zijn huidige functie is hij verantwoordelijk voor de uitvoering Al zes jaar trekken de concerten volle zalen. In totaal kwamen er, inclusief dit jaar, 270.000 mensen kijken. Door de ogen van de bezoeker verloopt zo'n avond vlotjes; als in een estafette lossen artiesten elkaar af en geven de microfoon na het duet aan elkaar over. En 'opeens' staat het drumstel van Norman Bonink van Blpf op het podium, of de gitaar van Tim Akkerman van Di-rect. Klaar om te bespelen. Dat tientallen technici belangrijk voorwerk verrichten, blijft voor velen onzichtbaar. Er wordt backstage volgens een strak tijdschema gewerkt. Samen met hun apparatuur staan artiesten vaak letterlijk in een wachtrij. Als er op het ene podium wordt gespeeld, worden op het andere drumstellen vervangen, gitaren gestemd en microfoons getest. En alles binnen een kwartier - de tijd die een artiest optreedt. Neem nou de openingsact van dit jaar. Schijnwerpers verlichten Robert-Jan Stips (The Nits), die achter in de zaal uit zijn keyboard de eerste tonen van 'Telkens weer' laat klinken.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 20