Introductie BeerTender: niet allemaal tegelijk graag! Na jaren ontwikkelen en testen is Heineken helemaal klaar voor BeerTender. Nu de consument nog. Hoe wordt BeerTender op de markt gezet? Niet overhaast, maar stap voor stap. Verschillende kanalen Gecontroleerd Kennismaking Tekst Berend Schilder BeerTender is vanaf 1 maart te koop, dus valt er nog geen zinnig woord te zeggen over de reactie van de consument. Maar de handel is positief gestemd, zo heeft Krups al gemerkt. De produ cent van huishoudelijke apparaten, die samen met Heineken heeft getekend voor BeerTender, bemerkt een zekere nervo siteit bij de winkelketens. "Ze willen de boot niet missen. Kennelijk voorziet de handel een stormloop", zegt Rob van Poppelen, senior accountmanager bij Krups. Het lijkt dus simpel een kwestie van zo veel mogelijk zaken in een klap voorzien van het tapapparaat en losse vaatjes. Toch kan dat verkeerd uitpakken. De meest fantastische en gewilde pro ducten kunnen floppen omdat er iets hapert aan de marketing, distributie of verkoop, zo hebben heel wat multinationals al eens ervaren. Het bijzondere aan BeerTender is dat er twee totaal verschillen de verkoopkanalen aan te pas komen, legt Geert Swaanenburg uit. Hij is vanuit Sales bij Heineken verantwoordelijk voor BeerTender. De vaatjes staan bij de supermarkten in het schap, maar de apparaten staan bij de ketens met kleinhuishoudelijke apparaten en elektronica. Swaanenburg: "Stel dat het apparaat plotseling heel hard loopt. Kunnen de supermarkten dan op tijd genoeg vaatjes aanbieden? Andersom kan het ook mis gaan. De apparaten slaan niet meteen aan, waardoor de supermarkten geneigd kunnen zijn de vaatjes uit de schappen te halen." Die onevenwichtigheid was precies het opstartprobleem met de fameuze Senseo, het koffieapparaat van Douwe Egberts en Philips. De eerste weken was er even een tekort aan koffiepads in de supermarkten waardoor er plotseling andere pads op de markt verschenen. Een gecontroleerde verkoop is dus de beste garantie voor evenwicht in de twee verschillende verkoopkanalen. Daarom heeft Krups voor de komende weken maar een paar ketens geselecteerd. Ook Heineken heeft een beperkt aantal supermarkten met A-merken en slijterijen in heel Nederland uitgekozen. Hier doen de nieuwsgierige consumenten boodschappen. Om de 'pioniers' over de drempel te helpen, staat in iedere uitverkoren supermarkt een demonstratiemodel van BeerTender. De consument mag zelf een biertje tappen. "Maar niet opdrinken, want alcoholgebruik in een supermarkt willen wij natuurlijk niet bevorderen", zegt Geert Swaanenburg. Het apparaat is ook in de supermarkten te koop, maar dat is slechts tijdelijk om de consument op weg te helpen. Geert Swaanenburg, Rob van Poppelen en Jacobine Lotgering Er gebeurt van alles om de markt kennis te laten maken met BeerTender. Op 11 februari was de aftrap met een grote pers conferentie, gevolgd door een feest met honderdvijftig speciaal geselecteerde 'BeerTender-ambassadeurs' uit de wereld van bedrijfsleven, sport, televisie, kunst en cultuur, die allemaal een BeerTender meekregen. Jacobine Lotgering, verantwoordelijk voor de marketing van BeerTender: "De volgende dag werd de site www.beertender.nl gelanceerd. Hier kunnen consumenten met al hun vragen terecht. Bezoekers kunnen er ook een virtueel biertje tappen uit BeerTender (zie pag. 3, red.). Zelf tappen is leuk en heeft ook wel iets van een ritueel. Inmiddels is er een televisie campagne, later gevolgd door advertenties in de bladen." Op zondag 29 februari beet De Bijenkorf in Amsterdam het spits af met de eerste BeerTenders die daar worden verkocht. De dag erna begint de winkelverkoop. Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 16