Nachtmerrie Doorstoten Land: Rusland Hoofdstad: Moskou Munteenheid: roebel Populatie: 145,2 miljoen Oppervlakte: 17.075.400 km2 Brouwerij: Heineken Brewery LLC (St. Petersburg) Merken: Bochkarov, Heineken, Ohota, Löwenbrau en Buckler Marktaandeel: 4,5 Productiecapaciteit: bijna 4 miljoen hectoliter Vers van 't Vat, februari 2004 Het is de Belg Roland Pirmez die er de scepter zwaait als voorzitter van de Raad van Bestuur, overigens in goede harmonie met de IJslandse pioniers die nog bestuurslid zijn. Sinds maart vorig jaar wordt er Heineken bier gebrouwen met ingrediënten uit het buitenland, behalve het water, dat uit de eigen regio komt. Een flesje Heineken van 33cl kost in de lokale supermarkt 79 eurocent. Dat is een stuk goed koper dan het import-Heineken bier van voor heen. Verder is de Bochkarov-familie uitgebreid met een standaard pilsener, een zwaar bier en een alcoholvrij bier. De 'familie Vat' is vanuit het niets in korte tijd uitgegroeid tot het vijfde biermerk van Rusland qua bekendheid, wat een mooie prestatie is. De markt van lokale premium- merken groeit behoorlijk, waardoor de brouwerij in St. Petersburg kortgeleden ook het merk Ohota ('verlangen' of'jacht') heeft uitgebracht. De duizelingwekkende grootte van het land - 9.000 kilometer breed van west naar oost, 4.000 kilometer van noord naar zuid - zou voor Europese distributeurs een logistieke nachtmerrie zijn, zo zegt Roland Pirmez gekscherend. "Maar vergeet niet dat de Russen al enorme ervaring hebben met goederenstromen over gigantische afstanden. We maken gebruik van bestaande vervoersnetwerken en zo'n 120 traditionele groothandels. Veel steden zijn direct per trein bereikbaar, zonder overslag. Een trein met bier rijdt de 9.000 kilometer naar Vladivostock in drie weken, 's Zomers is het snikheet, 's winters is het min veertig graden en ligt de sneeuw metershoog. De wagons zijn geïsoleerd zodat het bier niet bevriest. De rails blijven sneeuwvrij want de Russen weten al ruim een eeuw hoe dat moet." De markt zal volgens Pirmez verder groeien tot een geschatte 69 liter per hoofd van de bevolking over tien jaar. De brouwerij heeft op dit moment 4,5 procent van de markt van 73 miljoen hectoliter in handen. Rusland kent 1.600 biermerken en maar liefst 260 zelfstandige brouwerijen. "Het waren er kortgeleden nog 290", voegt Roland Pirmez daaraan toe. "Velen houden het niet vol." Heineken wel.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 15