Land van wodka grijpt
ook naar Heineken
Van de Poolse grens tot de Beringstraat en van de poolcirkel tot de zonovergoten stranden aan de Zwarte Zee:
overal in de Russische Federatie vloeit Heineken bier, gebrouwen in St. Petersburg. De gemiddelde Rus drinkt
liever wodka dan bier, maar inmiddels stapt de bevolking over op meer fruit, meer bewegen en minder
sterke drank. 'Liever een biertje, kameraad?'
Familie Vat
Tekst
Berend Schilder
Rusland is geklommen op de wereldranglijst tot jaarlijks 53 liter
per inwoner (de Tsjechen staan bovenaan met 162 liter). Dat is goed
nieuws vergeleken met de jaren negentig toen de biermarkt werd
gehalveerd door Gorbatsjovs anti-alcoholbeleid en de zware import
heffingen op buitenlands bier, terwijl de lokale brouwerijen niet snel
genoeg hun productie wisten op te voeren.
Het was dus een kwestie van tijd eer buitenlandse investeerders zich
zouden richten op het nieuwe land van de onbegrensde mogelijk
heden. Te beginnen met de IJslandse zakenmannen Thor Bjorgolfsson
en Magnus Thorsteinsson. In 1998 richtten zij in St. Petersburg de
brouwerij Bravo International op. Naast de traditionele merken
introduceerde het pioniersduo het inmiddels razend populaire
Bochkarov, dat is afgeleid van het Russische woord 'bochka' wat 'vat'
betekent. Het achtervoegsel 'rov' is een algemene uitgang van talloze
familienamen. Bochkarov betekent dus zoiets als 'de familie Vat'. In
2002 verkochten de IJslanders hun bezit aan Heineken. Daarna
groeide de brouwerij uit tot een van de vijf grootste brouwerijen van
Rusland. Er werken inmiddels 1.800 veelal jonge mensen. De brouwerij
heet Heineken Brewery LLC en is een van de beste in Rusland dankzij
de vele trainingen die het personeel heeft gevolgd in Nederland.
Heineken