Land van wodka grijpt ook naar Heineken Van de Poolse grens tot de Beringstraat en van de poolcirkel tot de zonovergoten stranden aan de Zwarte Zee: overal in de Russische Federatie vloeit Heineken bier, gebrouwen in St. Petersburg. De gemiddelde Rus drinkt liever wodka dan bier, maar inmiddels stapt de bevolking over op meer fruit, meer bewegen en minder sterke drank. 'Liever een biertje, kameraad?' Familie Vat Tekst Berend Schilder Rusland is geklommen op de wereldranglijst tot jaarlijks 53 liter per inwoner (de Tsjechen staan bovenaan met 162 liter). Dat is goed nieuws vergeleken met de jaren negentig toen de biermarkt werd gehalveerd door Gorbatsjovs anti-alcoholbeleid en de zware import heffingen op buitenlands bier, terwijl de lokale brouwerijen niet snel genoeg hun productie wisten op te voeren. Het was dus een kwestie van tijd eer buitenlandse investeerders zich zouden richten op het nieuwe land van de onbegrensde mogelijk heden. Te beginnen met de IJslandse zakenmannen Thor Bjorgolfsson en Magnus Thorsteinsson. In 1998 richtten zij in St. Petersburg de brouwerij Bravo International op. Naast de traditionele merken introduceerde het pioniersduo het inmiddels razend populaire Bochkarov, dat is afgeleid van het Russische woord 'bochka' wat 'vat' betekent. Het achtervoegsel 'rov' is een algemene uitgang van talloze familienamen. Bochkarov betekent dus zoiets als 'de familie Vat'. In 2002 verkochten de IJslanders hun bezit aan Heineken. Daarna groeide de brouwerij uit tot een van de vijf grootste brouwerijen van Rusland. Er werken inmiddels 1.800 veelal jonge mensen. De brouwerij heet Heineken Brewery LLC en is een van de beste in Rusland dankzij de vele trainingen die het personeel heeft gevolgd in Nederland. Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 14