BeerTender: de revolutie in bier BeerTender is de kroon op ruim een halve eeuw verpakkingsgeschiedenis bij Heineken. Verpakkingen die de consument in staat stellen thuis te genieten van een goed glas Heineken bier. De ontwikkeling van de verschillende manieren waarop het bier in de loop der jaren werd verpakt, is een reis door de geschiedenis van Heineken. BeerTender - na fles en blik de derde grote verpakkingsrevolutie van Heineken - markeert het hoogtepunt van die reis: altijd het lekkerste biertje thuis. 12 Tot 1964: opkomst thuisverbruik 1964: bier in blik, de start van het tijdperk van de gemaksverpakkingen Tekst Arno Verbaas In de eerste helft van de twintigste eeuw drinkt de Nederlander thuis nauwelijks bier. Koelkasten ontbreken in de meeste huishoudens en bier in een fles is slechts beperkt verkrijgbaar. De bierdrinker gaat voor een lekker koud biertje naar de kroeg, waar fustbier wordt getapt uit met paard en wagen aangevoerde vaten. Kleine cafés schenken het bier uit flessen, omdat een tapinstallatie te duur is voor de beperkte omzet. Na de Tweede Wereldoorlog overstijgt de vraag naar bier in een fles het aanbod dat Heineken op de markt brengt. Het is een signaal: de consument wil blijkbaar zélf kunnen kiezen welk bier hij drinkt en die keuze kan hij volgens de directeuren van Heineken het best maken in de winkel. Heineken wil dan ook, vóór de concurrentie wakker wordt, de beste grossiers contracteren. Dat lukt. In juni 1948 staan honderdduizenden flesjes 'Heineken's bier' in de winkels. Voor het eerst is het op grote schaal mogelijk thuis te genieten van Heineken bier. Veel bieragenten en kasteleins staan op hun achterste benen. Zij hebben nu immers niet meer het exclusieve recht op de verkoop van bier dat ze in de loop der jaren hadden verworven. 'Broodroof', klagen ze. Heineken houdt voet bij stuk: het bier blijft in de winkels. Er is geen weg terug. De eerste grote revolutie in de verpakkingsgeschiedenis van Heineken is een feit. Vanaf die tijd neemt de bierconsumptie per hoofd van de bevolking toe van 10,6 liter in 1950 tot 16,2 liter in 1955. De brouwer profiteert optimaal van de opgebouwde voorsprong op de thuisverbruik- markt: Heineken bier wordt de standaard voor de concurrentie. De bierconsumptie blijft stijgen en met het toenemen van de vrije tijd krijgt de consument steeds meer behoefte aan verpakkingen die gemakkelijk ergens mee naartoe zijn te nemen. In 1964 introduceert Heineken als eerste bier in blik op de markt en daarmee zet de brouwer de eerste stap op het terrein van gemaksverpakkingen. Blikbier blijkt makkelijk mee te nemen en de lege verpakking hoeft niet te worden teruggebracht naar de winkel. Daardoor is bier in blik zeer geschikt voor consumptie buitenshuis: op het strand, bij de picknick of op de camping. Ook het blik blijkt meteen een doorslaand succes en wordt gezien als de tweede grote revolutie binnen de verpakkingsgeschiedenis van Heineken. Vooral tijdens het laatste decennium van de twintigste eeuw wordt de consument steeds mondiger. De Nederlander verwacht overal een vers, koud biertje dat smaakt tot de laatste slok en waarmee hij gezien kan worden. Het blik blijkt bij uitstek geschikt voor experimenten met vorm en opdruk. In 1997 brengt Heineken de eerste zogenoemde 'shaped can' in de vorm van een bierfust op de markt. De nieuwe verpakking is een schot in de roos en staat aan het begin van een reeks opvallende blikverpakkingen, die allemaal inspelen op feestelijke of bijzondere gebeurtenissen. Het BierBlik in de vorm van een glas bier bijvoorbeeld, het MillenniumBlik en het WK-Blik. In die jaren verschijnen ook diverse nieuwe niet-blikken verpakkingen. Vooral in het uitgaansleven wordt langzaam een nieuwe trend zichtbaar: mensen hebben behoefte zich te onderscheiden, te zien en gezien te worden. In 1996 introduceert Heineken, als eerste brouwer in Nederland, de Heineken Longneck, een opvallende groene Heineken-fles met een extra lange hals. Bijzondere verpakkingen als de Heineken Longneck dragen bij aan deze trend. Eind 1999 komt de Heineken Millennium Magnum op de markt, een prestigieuze verpakking waarvoor een speciale bottellijn wordt gebouwd. De Magnum valt op door zijn museletsluiting-met-kurk. De vergelijking met een delicate champagne is niet toevallig. Een van de laatste in het oog springende verpakkingen is de Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 12