BeerTender:
de revolutie in bier
BeerTender is de kroon op ruim een halve eeuw verpakkingsgeschiedenis bij Heineken. Verpakkingen
die de consument in staat stellen thuis te genieten van een goed glas Heineken bier. De ontwikkeling
van de verschillende manieren waarop het bier in de loop der jaren werd verpakt, is een reis door de
geschiedenis van Heineken. BeerTender - na fles en blik de derde grote verpakkingsrevolutie van
Heineken - markeert het hoogtepunt van die reis: altijd het lekkerste biertje thuis.
12
Tot 1964: opkomst thuisverbruik
1964: bier in blik, de start van het tijdperk van de
gemaksverpakkingen
Tekst
Arno Verbaas
In de eerste helft van de twintigste eeuw drinkt de Nederlander
thuis nauwelijks bier. Koelkasten ontbreken in de meeste
huishoudens en bier in een fles is slechts beperkt verkrijgbaar.
De bierdrinker gaat voor een lekker koud biertje naar de kroeg,
waar fustbier wordt getapt uit met paard en wagen aangevoerde
vaten. Kleine cafés schenken het bier uit flessen, omdat een
tapinstallatie te duur is voor de beperkte omzet.
Na de Tweede Wereldoorlog overstijgt de vraag naar bier in een
fles het aanbod dat Heineken op de markt brengt. Het is een
signaal: de consument wil blijkbaar zélf kunnen kiezen welk bier
hij drinkt en die keuze kan hij volgens de directeuren van
Heineken het best maken in de winkel. Heineken wil dan ook,
vóór de concurrentie wakker wordt, de beste grossiers
contracteren. Dat lukt. In juni 1948 staan honderdduizenden
flesjes 'Heineken's bier' in de winkels. Voor het eerst is het op
grote schaal mogelijk thuis te genieten van Heineken bier.
Veel bieragenten en kasteleins staan op hun achterste benen.
Zij hebben nu immers niet meer het exclusieve recht op de
verkoop van bier dat ze in de loop der jaren hadden verworven.
'Broodroof', klagen ze. Heineken houdt voet bij stuk: het bier blijft
in de winkels. Er is geen weg terug. De eerste grote revolutie in
de verpakkingsgeschiedenis van Heineken is een feit. Vanaf die
tijd neemt de bierconsumptie per hoofd van de bevolking toe van
10,6 liter in 1950 tot 16,2 liter in 1955. De brouwer profiteert
optimaal van de opgebouwde voorsprong op de thuisverbruik-
markt: Heineken bier wordt de standaard voor de concurrentie.
De bierconsumptie blijft stijgen en met het toenemen van de
vrije tijd krijgt de consument steeds meer behoefte aan
verpakkingen die gemakkelijk ergens mee naartoe zijn te nemen.
In 1964 introduceert Heineken als eerste bier in blik op de markt
en daarmee zet de brouwer de eerste stap op het terrein van
gemaksverpakkingen. Blikbier blijkt makkelijk mee te nemen en
de lege verpakking hoeft niet te worden teruggebracht naar de
winkel. Daardoor is bier in blik zeer geschikt voor consumptie
buitenshuis: op het strand, bij de picknick of op de camping. Ook
het blik blijkt meteen een doorslaand succes en wordt gezien als
de tweede grote revolutie binnen de verpakkingsgeschiedenis
van Heineken.
Vooral tijdens het laatste decennium van de twintigste eeuw
wordt de consument steeds mondiger. De Nederlander verwacht
overal een vers, koud biertje dat smaakt tot de laatste slok en
waarmee hij gezien kan worden. Het blik blijkt bij uitstek geschikt
voor experimenten met vorm en opdruk. In 1997 brengt
Heineken de eerste zogenoemde 'shaped can' in de vorm van
een bierfust op de markt. De nieuwe verpakking is een schot in
de roos en staat aan het begin van een reeks opvallende
blikverpakkingen, die allemaal inspelen op feestelijke of
bijzondere gebeurtenissen. Het BierBlik in de vorm van een glas
bier bijvoorbeeld, het MillenniumBlik en het WK-Blik.
In die jaren verschijnen ook diverse nieuwe niet-blikken
verpakkingen. Vooral in het uitgaansleven wordt langzaam een
nieuwe trend zichtbaar: mensen hebben behoefte zich te
onderscheiden, te zien en gezien te worden. In 1996 introduceert
Heineken, als eerste brouwer in Nederland, de Heineken
Longneck, een opvallende groene Heineken-fles met een extra
lange hals. Bijzondere verpakkingen als de Heineken Longneck
dragen bij aan deze trend. Eind 1999 komt de Heineken
Millennium Magnum op de markt, een prestigieuze verpakking
waarvoor een speciale bottellijn wordt gebouwd.
De Magnum valt op door zijn museletsluiting-met-kurk.
De vergelijking met een delicate champagne is niet toevallig.
Een van de laatste in het oog springende verpakkingen is de
Heineken
Nederlands Beheer