Innovatie: toverwoord of bittere noodzaak? 10 Om de concurrentie telkens een stap voor te zijn, is het zaak datje snel en vakkundig innoveert. Daarom is vorig jaar de werkmaatschappij Beer Systems opgericht. Bij deze OpCo, die rechtstreeks onder de Raad van Bestuur valt, werken zestien medewerkers dagelijks aan innovatie op het gebied van tapsystemen. Het resultaat mag er zijn: na het succes van de horecatap David en de succesvolle pilot metTapvat in Nederland, komt dit jaar BeerTender op de Nederlandse markt. Levensbelang Teamwork Tekst Marguerite de Ruijter Beer Systems is opgericht om innovaties waarbij meerdere werkmaatschappijen betrokken zijn, op de markt te zetten en verder te ontwikkelen. Daarbij werkt deze werkmaatschappij nauw samen met HTS Research and Development en de afdelingen Commercial Excellence en Corporate Brands. Bij Beer Systems zelf zijn verschillende teams onder leiding van jan Derek van Karnebeek bezig om nieuwe systemen verder te ontwikkelen en wereldwijd winstgevend te maken. Elk team bestaat uit een business manager, een logistic of supply manager, een marketing manager en een technical development manager. Ze worden daarbij ondersteund door een secretariaat (Marion Vogtschmid en Chrisje Daris) en system controller Feo Martens. Momenteel wordt hard gewerkt aan de producten DraftKeg (wereldwijde naam voor Tapvat), BeerTender en David. "Beer Systems ontwikkelt innovaties die voor Heineken financieel interessant kunnen zijn verder. De ideeën kunnen uit heel de organisatie komen. DraftKeg is bijvoorbeeld ontwikkeld door Harold Vlooswijk en Wolter Wolthers van HTS R&D. Het baby'tje dat daaruit voortkomt, laten wij hier verder opgroeien en zijn vleugels uitslaan naar de rest van de wereld", vertelt Mark Ruygrok, marketing manager van DraftKeg. Een vaatje van vijf liter waaraan een tapkraan is bevestigd, en dat is bestemd voor kleinere feestjes en partijen. Het is Marks taak de marketingstrategie van DraftKeg te bepalen. Dat doet hij in nauwe samenwerking met business manager Gert Jan van Assen, wiens taak het is het nieuwe product winstgevend te maken. Technical development manager Marco van Duuren onderhoudt het contact met de ontwerpers en toeleveranciers van DraftKeg en zorgt voor de verdere opschaling. Business manager Dennis Stevens zorgt met veel enthousiasme voor het financiële succes van BeerTender, de nieuwste spruit van Beer Systems (zie elders in dit blad, red.). "Innovaties als deze zijn van levensbelang voor een bedrijf als Heineken", meent Stevens. "De biermarkt is op z'n best stabiel te noemen. De prijzen staan onder druk, de marges worden steeds kleiner en de consument heeft een veel ruimere keuze in het aantal drankjes. Wil je dus onderscheidend blijven, dan moetje innoveren. Dat kun je alleen maar goed doen als je samenwerkt met andere partijen. In geval van het apparaat dus met Krups, onder meer bekend van de koffieapparaten." De development manager voor BeerTender, Ton van der Pluijm, is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het BeerTender- systeem en Albert Brans voor de opschaling naar de productie omgeving. Het team is uiteraard erg enthousiast over de nieuwe vinding. "Heineken beweegt zich met BeerTender op een nieuwe weg", vindt Ton van der Pluijm. "Tot nu toe heeft Heineken met succes flessen, blikken en vaten verkocht. Met BeerTender verkopen we binnenkort de complete tapbier ervaring, inclusief koeling, tapdruk en een consument- vriendelijk 'no cleaning-systeem'." Dat geldt ook voor David, dat twee jaar geleden op de markt kwam. De handzame tapinstallatie voor de 'kleinere' horeca die al bestond voordat Beer Systems er kwam en hier verder wordt ontwikkeld. "We kunnen nu sneller inspelen op vragen uit en nieuwe trends in die verschillende markten", meent Quintijn Innikel, business manager David. "We zijn bijvoorbeeld op dit moment bezig om het huidige David-tapsysteem te vergroten en geschikt te maken voor twee fusten, waardoor het ook mogelijk wordt twee soorten bier te tappen." Hoewel Quintijn blij is met de huidige opzet van Beer Systems, weet hij ook dat het succes ervan mede staat of valt met de samenwerking met de werkmaatschappijen. "Wij verkopen de innovaties aan de verschillende werkmaatschappijen om zo uiteindelijk succesvoller in de markt te kunnen opereren. Daarop worden wij afgerekend. De introductie van een nieuw systeem of product brengt voor een werkmaatschappij altijd extra werk met zich mee en moet dus wel naast de gewone werkzaamheden - het verkopen van bier - gebeuren. Zij worden juist op die gewone werkzaamheden afgerekend. De kracht ligt in het samenbrengen van onze innovatie-ervaring met de marktkracht van de werkmaatschappij." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 10