10 vragen aan... milieustudente Solomiya Babyak, Oekraïne 1 8 2 4 c: 6 7 9 10 - Op uitnodiging van Heineken presenteerden onlangs 32 postdoctorale studenten Milieu Management van de Universiteit van Amsterdam hun mening over het milieubeleid van Heineken. Studente Solomiya Babyak uit Oekraïne boog zich over het strategisch milieubeleid van Heineken Corporate. Waarom Heineken? Heb je de milieucijfers van Heineken vergeleken met die van andere multinationals? 43 Welk cijfer zou je Heineken Corporate willen geven als het gaat om het milieu? Wat zijn de drie belangrijkste dingen die Heineken volgens jouw bevindingen nog moet doen? Jij en je medestudenten hameren op een wereldwijde, uniforme aanpak van milieuproblemen, ongeacht de lokale, vaak zwakke milieuwetgeving. Waarom? Ook ais die uniforme aanpak botst met de lokale omstandigheden waarin Heineken moet opereren? Hoe reageerde Heineken op jouw rapport? Zou je voor Heineken willen werken? Hoe gaat het in jouw land met het milieu? Wat doe jij zelf aan het milieu? Tekst Berend Schilder "Omdat we een milieurapportage kregen van Heineken. Bovendien hoort een bezoek aan een bedrijf als Heineken bij ons curriculum." "]a, we hebben de rapportages van Shell en Corus ook bekeken. Ik heb echter vooral geprobeerd via internet te kijken naar andere grote bierbrouwers. Dat viel niet mee want de meeste geven weinig tot geen informatie over hun milieumanagement." "Ongeveer een zeven. Jullie bevinden je tussen de leiders, maar niet in de voorhoede. Daarom is er nog veel ruimte voor verbetering. De milieuprestaties zijn beter in cijfers weer te geven. Zo heb ik geen cijfers gezien over vaste afvalstoffen. Ook is onduidelijk hoeveel emissies worden veroorzaakt per hectoliter bier. Tot slot is er een consistenter beleid nodig voor het terugdringen van de C02-uitstoot." "Heineken zou de plannen voor een afvalwaterzuiveringsinstallatie op iedere brouwerij consequent moeten doorvoeren. Het verder aanpakken van de CC>2-uitstoot zou ook goed zijn. Verder heeft de frisdrankproductie wat betreft het milieu nog speciale aandacht nodig." "Door globalisering wordt onze wereld steeds kleiner. Lokale problemen worden vroeg of laat wereldproblemen. Multinationals hebben enorme invloed. Hun gedragspatronen zijn een voorbeeld voor lokale bedrijven. De zorg om het milieu is niet exclusief iets van multinationals. Het is ook over te dragen aan de lokale bedrijven." "Dat gebeurt misschien wel eens. Mensen van Heineken gaven ons het voorbeeld van afvalwaterzuivering in Afrika, waar het cultureel is bepaald dat je je afval in de rivier gooit. Als die zuiveringsinstallatie er desondanks komt, zullen lokale medewerkers van Heineken en mensen uit de buurt toch ook moeten gaan nadenken over schoon oppervlaktewater." "We kregen te horen waarom bepaalde gegevens ontbreken en wat de plannen voor de toekomst zijn. Ook kregen we meer te horen over de problemen waar Heineken tegenaan loopt. In het algemeen was men zeer geïnteresseerd in onze mening." "Dat zou mooie kansen bieden voor mijn carrière. Kritiek hebben op de prestaties van een bedrijf is één ding, iets daadwerkelijk verbeteren is wel even wat anders." "Het milieu heeft nooit serieuze aandacht gekregen onder het Sovjetregiem. Ik ben bang dat er niet veel goeds is gebeurd sinds de onafhankelijkheid van Oekraïne. Er zijn weliswaar veel plekken uitgeroepen tot rampgebied, maar effectieve maatregelen zijn uit gebleven. Er is geen geld, zo luidt meestal het argument van de politici. Om dezelfde reden kunnen ze de zeer vervuilende industrie niet sluiten." "Ik ben eerlijk gezegd geen echte milieuactivist. Ik ben er meer als consument mee bezig. Ik probeer mijn afval zo veel mogelijk te scheiden, ik gebruik herlaadbare batterijen en ik probeer zo min mogelijk energie en water te verbruiken." Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 4