Weerbaar en wendbaar Het woord 'boventallig' heeft bij Heineken bijna altijd gezelschap van 'zorgvuldig' en 'respect', maar blijkt dat ook uit wat de onderneming voor boventallige medewerkers doet? Ton van der Vlugt is sinds kort P&O-adviseur bij Heineken Nederland Business Services, maar begeleidde daarvóór medewerkers die als gevolg van Taking Heineken to the Next Level boventallig werden. Op papier hebben zij volgens de Sociale Begeleidingsregeling onder meer recht op persoonlijke, doelgerichte begeleiding op weg naar een nieuwe functie. Werkt dat ook in de praktijk? 24 Stel, ik word boventallig en kies voor het begeleidingstraject. Waar beginnen we dan? Hoe ga jij om met emoties? Er komt een moment dat ik klaar ben om naar de toekomst te kijken. Hoe gaan we dan verder? En dan ga ik solliciteren? Zijn er nog andere partijen die het succes van de begeleiding bepalen? Vind je datje succesvol bent geweest als begeleider? Tekst Wilma Gertenaar "Bij wat wij de intake noemen, kort na de aanzegging van boventalligheid, moetje als medewerker nog aan het idee wennen en waarschijnlijk emoties verwerken. In de eerste gesprekken gaat het daar dus vaak over: je bent teleurgesteld, soms kwaad en nog erg bezig met watje is overkomen. Die emoties moetje eerst een plek geven. Daarnaast informeer ik je over het bemiddelingstraject en de rechten en plichten die daarbij horen. Wat me in die gesprekken opvalt is dat mensen meestal hun leidinggevende of desnoods de economie de schuld geven, maar zelden boos zijn op Heineken als werkgever. Overigens ben ik geschrokken van het feit dat sommige leiding gevenden nauwelijks interesse tonen in hun boventallige mede werkers. Uit het oog, uit het hart, blijkbaar." "Vooropgesteld: vanuit Human Resources zijn wij goed op onze rol in het begeleidings traject voorbereid. We hebben leren omgaan met emoties. Toch zijn er altijd mensen met verhalen die me op de een of andere manier aangrijpen. Maar niemand is geholpen met mijn medelijden. Je hebt veel meer aan een begeleider die samen met jou een praktische weg uitstippelt waarop je verder kunt. Het heeft geen zin in je verdriet of boosheid te blijven hangen." "We proberen eerst drie belangrijke vragen te beantwoorden: 'wie ben ik?', 'wat kan ik?' en 'wat wil ik?'. Aan de hand van de antwoorden komen we tot een loopbaanrichting, maar dat kan veel tijd kosten. Sommigen hebben al een duidelijk beeld van wat ze graag willen doen. Voor die mensen biedt het traject kansen. Anderen hebben nog geen idee, die gaan eerst op zoek naar wat ze eigenlijk leuk vinden. De een is daar voortvarender en creatiever in dan de ander. Zo was er iemand die enthousiast van alles uitprobeerde, tot het vertellen van verhalen op een basisschool aan toe. Niet direct een vaste functie, maar het helpt je bij het zoeken naar wat je leuk vindt en welke talenten je bezit. Daarin stuur en stimuleer ik je; ik probeer de grote lijn vast te houden. Sommige initia tieven passen waarschijnlijk helemaal niet bij je of hebben een te kleine kans van slagen. Het belangrijkste is dat mensen weer aan de slag kunnen. Doordat ik in de meeste Nederlandse organisatieonderdelen heb gewerkt, ken ik de organisatie goed en heb ik een uitgebreid netwerk. Dat helpt bij het leggen van contacten." "Ja, als het goed is solliciteer je naar een functie die bij je past. Dat is ook in het belang van de organisatie: medewerkers moeten niet in een functie terechtkomen waarop ze snel zijn uitgekeken. Daarin is mijn rol belangrijk omdat lijnmanagers soms vooroordelen hebben over boventallige medewerkers. Ik wijs hen dan op hun verantwoordelijkheid als werkgever. Zij moeten boventalligen een eerlijke kans geven." "Naast de medewerker en de lijnmanager is de Task Force Transfer belangrijk, een werkgroep van vertegenwoordigers van alle werkmaatschappijen, die zich met de begeleiding van boventallige collega's bezighoudt. Ook specialisten, bijvoorbeeld van Arbeidszaken, spelen een rol: zij zorgen ervoor dat de regels in het begeleidingstraject overal hetzelfde worden uitgelegd en uitgevoerd. Bovendien wisselen zij informatie uit over vacatures en andere loopbaanmogelijkheden." "Ik heb met veel medewerkers een relatie op basis van ver trouwen en respect opgebouwd en een basis gelegd voor hun weerbaarheid en wendbaarheid. Zo komen ze sterker uit het traject dan ze erin gingen. Een aantal van 'mijn' mensen heeft een andere functie gevonden. Dat geeft een goed gevoel, ja." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 24