Het was 8 december 2003 een steenkoude dag. Maar de kou kon de sfeer in Ouddorp niet drukken. Voor de mensen van Corporate was het die dag tijd om kennis te maken met hun nieuwe organisatie. Het werd een inspirerende bijeenkomst waarin creatieve ideeën en presentaties goed tot hun recht kwamen. 22 Oerritme Luisteren Krachtmeting Tekst Corporate Corporate: één doel, één ritme Negenhonderd medewerkers van Corporate Office inclusief HTS en PP&C kwamen in de Zuid-Hollandse badplaats bij elkaar. In een gigantische tent had elke (nieuwe) afdeling op de 'marktplaats' een eigen presentatiestand. Iedereen kreeg de kans de taak of functie van anderen in de organisatie beter te begrijpen en elkaar te ontmoeten. Hoe men uiteindelijk over elkaar dacht werd duidelijk uit de speciale 'Arbeidsvitaminen', die op de terugweg in de bus werden gespeeld. Afdelingen hadden bekende liedjes met daarin een vraag of boodschap aan elkaar opgedragen. Het hoogtepunt van de dag was de enorme Heineken- percussieband. Op het strand, in het zicht van de vuurtoren, was een podium opgesteld. Negenhonderd mensen produ ceerden een oerritme zoals stammen dat vroeger ook deden. Het was echter een oproep tot het synchroniseren en harmo niseren van het ritme van de organisatie na de reorganisatie. Dat is waar de nieuwe start om draait: we hebben de instru menten en we weten hoe we ze moeten gebruiken om de juiste noten te produceren. Door te luisteren, te volgen en toe te passen kunnen we Heineken het juiste ritme laten uitstralen. Toen werd het stil en nam mijnheer Ruys het woord. Hij gaf het belang aan van kritisch kijken. "Dit is de eerste stap om op een andere manier te gaan werken. Taking Heineken to the Next Level is nu voorbij en we staan voor de integratie. Ik ben blij dat medewerkers van Heineken bij bepaalde zaken vraagtekens zetten, omdat onze focus nu moet liggen op 'living the consumer', 'driving for performance' en 'a passion for learning'. Dat gaan we doen door transparantie, goede communicatie en door beter naar elkaar te luisteren. Ik ben uiterst tevreden met de combinatie van creativiteit, professionaliteit en de inspanning van eenieder die deze dag tot een succes heeft gemaakt. Ik reken op jullie en jullie kunnen rekenen op mij." Kritisch zijn is een essentieel onderdeel van verandering binnen de organisatie. En wie kon dat beter zijn dan Jack Spijkerman. In drie sessies daagde hij medewerkers van Corporate Office uit hun mening te geven over Heineken- vraagstukken. Stellingen als 'Wordt de toekomst van Heineken openlijk besproken met het management en de medewerkers?', 'Luistert Corporate Office echt naar de problemen van de werkmaatschappijen?' en 'Is Fayrouz een grote kans voor Heineken om te overleven in de toekomst?' Het bleek niet altijd makkelijk in het openbaar je mening te geven. En daar gaat het nou net om. Met een open en transparante cultuur is Heineken als geen ander in staat om de krachtmeting met iedereen overal ter wereld aan te gaan en die ook te winnen. Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 22