Een nieuwe organisatie Verwachtingen echter wel een heleboel discussie en rekenwerk aan vooraf. In ons vakgebied is dit een unieke kans en prachtig om te doen. Bij de standaard receptuur van de bestaande pilseners moetje met je installatie en systemen de constante kwaliteit van het bier borgen. Hygiëne, kwaliteit en energiebesparing zijn daar de uitdagingen. Bij een nieuw product wordt daar een hele dimensie aan toegevoegd." Voor iedereen die met Brand bezig is zijn het spannende tijden. Terwijl de nieuwe bieren werden ontwikkeld werd ook de organisatie opnieuw vormgegeven. Allereerst werden de verlof of ATV-dagen opnemen. Door de uitbreiding van taken binnen de teams moet er nog zorgvuldiger worden gepland. Het teambelang gaat steeds zwaarder wegen, dat dwingt mensen om kritisch te kijken naar de werkprocessen en ze zo efficiënt mogelijk in te delen. We moeten denken in oplossin gen, het is makkelijk om je op problemen te focussen, het is een heel ander verhaal om een probleem te signaleren en daarbij direct een oplossing te bedenken. De mensen hier hebben dat fantastisch opgepakt. Hoewel het niet voor ieder een even makkelijk gaat. De een 'rouwt' wat langer om de mensen die er niet meer zijn en de werkwijzen die veran deren. Sommigen zien echter ook voordelen in de grotere diversiteit van werkzaamheden." kerntaken benoemd, Productie en Verpakken zijn daar een belangrijk onderdeel van. Daarna is naar de staf- en onder steunende diensten gekeken. Veel van die taken konden in de productieteams worden gebracht. Dat hield wel in dat de teams flexibeler en multifunctioneler moesten worden. Zij kregen meer taken in de bewaking van het proces en de kwaliteit. Bovendien worden de storingsdiensten nu door de teams uitgevoerd. Rob Habets over de nieuwe manier van werken: "In eerste instantie was het niet leuk. We moesten afscheid nemen van mensen en dat blijft ondanks de goeie regelingen die zijn getroffen een emotioneel gebeuren. Daarnaast moet iedereen die overblijft wennen aan een nieuwe manier van werken. Je kunt bijvoorbeeld niet zo makkelijk als voorheen Wat verwachten de medewerkers bij Brand van de toekomst? Rob Habets: "Marketing houdt de ontwikkeling in de markt volop in de gaten. Maar wij hier in Wijlre natuurlijk ook. Over Cuvée kunnen we nog niets zeggen. Dat komt in week zes op de markt. Voor Urtyp is het ook nog te vroeg om echt conclusies te trekken. Het lijkt goed aan te slaan. We hebben voor Urtyp hele goede recensies gekregen. Ook Up-drinkers vinden het lekkerder. Je hebt natuurlijk pas een klant als iemand jouw bier voor de tweede keer aanschaft. De reacties zijn bijna zonder uitzondering positief. Wij hebben het volste vertrouwen dat het een groot succes wordt." Vers van 't Vat, januari 2004

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 21