Geen halve maatregelen Ontwikkeling een markt te zijn voor een bijzonder pilsenermerk. Brand koos ervoor zich te onderscheiden door naast de normale, authentieke Brand pilsener twee pilseners te ontwikkelen die bijzonder van smaak zijn: krachtiger of juist zachter. Een bij zonder pilsener dus. Brand transformeerde zich van een brouwer van speciaalbieren in een brouwer van een collectie bijzondere pilseners, Cuvée en Urtyp werden geïntroduceerd. Waarbij Urtyp in de plaats kwam van Brand Up. Met een andere bitterbalans en een naam die ook buiten Limburg zal aanslaan. Hiermee verwerft Brand zich een heel eigen plaats in de biermarkt. lekker is. Vervolgens maakt Product Sensory Development in Zoeterwoude een profiel van het nieuwe bier. Naar aanleiding van dat profiel maakt de Proefbrouwerij een aantal brouwsels die weer worden getest door het consumentenpanel en de brouwmeesters bij Brand. Als de consument de keuze heeft gemaakt komt er een conceptrecept. Nu is het moment aange broken dat het bier echt gebrouwen gaat worden voor de markt. Wij moeten het recept zo uitwerken dat het bier volgens de wensen en verwachtingen van de consument in onze brouwerij gemaakt wordt. Ook in de brouwwereld ga je dan voor 'First Time Right'. Je wilt in één keer de verhoudingen goed hebben en het bier brouwen waar de consument om vraagt. We zijn er trots op dat het bij beide bieren is gelukt. Daar gaat Heineken Nederlands Beheer Brand gaat de strijd met verve aan. Kosten omlaag en inkom sten omhoog. Dat is het doel. Om Brand te verzekeren van een stabiele positie op de biermarkt en daarmee de inkomsten ook in de toekomst zeker te stellen, keken de Brand-marketeers in het afgelopen jaar naar de positionering van Brand op de bier markt. Daarbij wogen twee factoren zwaar. Allereerst en veruit de belangrijkste, de wens van de consument. De tweede factor was de positie van Brand in de totale merkenportfolio van Heineken. Een merkenportfolio moet de totale biermarkt in al zijn schakeringen bedienen. Dat betekent voor ieder merk dat het zijn bestaansrecht vindt in het bedienen van een heel eigen doelgroep. In consumentenpanels en ander onderzoek bleek Aan de kostenkant werd de lijn van de afgelopen jaren door gezet. Alle werkzaamheden in de brouwerij werden nogmaals doorgelicht. Kon het nog efficiënter en effectiever? Met de inzet van heel veel flexibiliteit en wilskracht bleek dat te kunnen. Het resulteerde in een reorganisatie die door het verlies van 35 banen een zware emotionele wissel trok op de mensen van de Brand brouwerij. Het had echter wel de gewenste kostendaling tot gevolg. Voordat de twee nieuwe pilseners van Brand het levenslicht zagen, waren het spannende tijden op de brouwerij. Rob Habets, teamleider BVL/OTK: "De consument bepaalt wat

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 20