Geen halve maatregelen
Ontwikkeling
een markt te zijn voor een bijzonder pilsenermerk. Brand koos
ervoor zich te onderscheiden door naast de normale,
authentieke Brand pilsener twee pilseners te ontwikkelen die
bijzonder van smaak zijn: krachtiger of juist zachter. Een bij
zonder pilsener dus. Brand transformeerde zich van een
brouwer van speciaalbieren in een brouwer van een collectie
bijzondere pilseners, Cuvée en Urtyp werden geïntroduceerd.
Waarbij Urtyp in de plaats kwam van Brand Up. Met een andere
bitterbalans en een naam die ook buiten Limburg zal aanslaan.
Hiermee verwerft Brand zich een heel eigen plaats in de
biermarkt.
lekker is. Vervolgens maakt Product Sensory Development in
Zoeterwoude een profiel van het nieuwe bier. Naar aanleiding
van dat profiel maakt de Proefbrouwerij een aantal brouwsels
die weer worden getest door het consumentenpanel en de
brouwmeesters bij Brand. Als de consument de keuze heeft
gemaakt komt er een conceptrecept. Nu is het moment aange
broken dat het bier echt gebrouwen gaat worden voor de markt.
Wij moeten het recept zo uitwerken dat het bier volgens de
wensen en verwachtingen van de consument in onze brouwerij
gemaakt wordt. Ook in de brouwwereld ga je dan voor
'First Time Right'. Je wilt in één keer de verhoudingen goed
hebben en het bier brouwen waar de consument om vraagt.
We zijn er trots op dat het bij beide bieren is gelukt. Daar gaat
Heineken
Nederlands Beheer
Brand gaat de strijd met verve aan. Kosten omlaag en inkom
sten omhoog. Dat is het doel. Om Brand te verzekeren van een
stabiele positie op de biermarkt en daarmee de inkomsten ook
in de toekomst zeker te stellen, keken de Brand-marketeers in
het afgelopen jaar naar de positionering van Brand op de bier
markt. Daarbij wogen twee factoren zwaar. Allereerst en veruit
de belangrijkste, de wens van de consument. De tweede factor
was de positie van Brand in de totale merkenportfolio van
Heineken. Een merkenportfolio moet de totale biermarkt in al
zijn schakeringen bedienen. Dat betekent voor ieder merk dat
het zijn bestaansrecht vindt in het bedienen van een heel eigen
doelgroep. In consumentenpanels en ander onderzoek bleek
Aan de kostenkant werd de lijn van de afgelopen jaren door
gezet. Alle werkzaamheden in de brouwerij werden nogmaals
doorgelicht. Kon het nog efficiënter en effectiever? Met de inzet
van heel veel flexibiliteit en wilskracht bleek dat te kunnen.
Het resulteerde in een reorganisatie die door het verlies van
35 banen een zware emotionele wissel trok op de mensen van
de Brand brouwerij. Het had echter wel de gewenste
kostendaling tot gevolg.
Voordat de twee nieuwe pilseners van Brand het levenslicht
zagen, waren het spannende tijden op de brouwerij.
Rob Habets, teamleider BVL/OTK: "De consument bepaalt wat