Unit Amsterdam grootste drankenhandel De Verkoopunit Amsterdam is in 2003 uitgegroeid tot het grootste drankendistributiecentrum van Heineken in Nederland. Het pand is verdubbeld in omvang, het werkgebied is groter geworden, de bezetting is flink opgevoerd en de openingstijden zijn verruimd. Regionaal Strand Service Tekst Berend Schilder kt «tiiti - iU'tKir I 1 tllll.ll lillli I! Aanleiding voor de hele operatie was de dringend gewenste vernieuwing van de vestiging in Hoofddorp. In plaats van een verbouwing werd besloten de verkoop unit aan de Scharenburg in Amsterdam-West uit te breiden om ruimte te maken voor de Hoofddorpers. "Wij hadden hier een optie op een stuk grond achter ons pand", zegt groepsleider logistiek Ruud Zee. "Het lag voor de hand de collega's uit Hoofddorp hier naartoe te halen. Het pand in Hoofddorp is nu het nieuwe onderkomen van Evenementenservice." Het vloeroppervlak in Amsterdam is sinds de nieuwbouw verdubbeld, van vijfduizend tot tienduizend vierkante meter. In totaal werken er circa 220 mensen. De vestiging heeft een duidelijk regionale functie gekregen. Het werkgebied voor de belevering van bier, fris en gedistilleerd reikt nu van de Bollenstreek, de kustplaatsen en Amsterdam via Hoofddorp tot Zaandam. Dat zijn ruim vierduizend afnemers, die door 37 vrachtwagens en elkaar aflossende teams van 06.00 uur tot 23.00 uur kunnen worden bediend. Voorheen ging de unit in Amsterdam om 18.00 uur dicht. "Wij moesten eerst even wennen aan de nieuwe werkwijze", zegt Ruud Zee. "De belevering van de strandpaviljoens en grote evenementen zoals Beachpop zijn nieuw voor de Amsterdammers. In de stad rijden we constant rond met 25 vrachtwagens en zijn plotselinge problemen redelijk eenvoudig op te lossen. Op het strand is dat lastiger, vooral als in het weekend het bier heel hard gaat. Dan moeten we op gezette tijden vanuit een loods met grote wagens het strand op om de verkooppunten bij te vullen." Ook de Hoofddorpse collega's moesten even wennen. Ruud Zee: "De sfeer in Hoofddorp was wat gemoe delijker, wat minder hectisch dan hier. De collega's konden lopend of met de fiets naar hun werk. Nu moeten ze met de auto of het openbaar vervoer. Maar die verschillende culturen zijn inmiddels nauwelijks meer merkbaar." De verantwoordelijkheden van de groepsleiders zijn er niet geringer op geworden nu zij leiding moeten geven aan een dubbel aantal mensen. "Maar de grootste uitdaging was het op peil houden van de service aan de klanten. Dat is zeker gelukt", zegt Ruud Zee. "Al met al is er veel ten goede veranderd." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 18