wmrpvw*~~ Vechtersmentaliteit Geen files MALAWI f ZAMBIA V lusakOf-. Lilongwe j NAMIBIA BOTSWANA Gaborone kalahart-ti deseH c r-iMaputo SWAZILAND1 'Durban nek, want ze zijn nu ook op een agressieve manier bezig binnen Namibië te verkopen. Maar met onze jarenlange ervaring en de combinatie van topmerken als Heineken en Windhoek kunnen wij die concurrentie zeker aan. Bovendien hebben we de juiste vechters mentaliteit om deze strijd aan te gaan. Wij op onze beurt maken weer gebruik van het uit stekende gezondheidsprogramma van Heineken en de Heineken University, waaraan inmiddels al verschillende van onze medewerkers een opleiding hebben gevolgd. Dat is belangrijk om de kwaliteit van ons personeel op een hoger niveau te krijgen. Er zijn hier geen mogelijk heden om onze medewerkers te scholen. De meeste van hen gaan voor een opleiding naar Duitsland. De Heineken University biedt echter ook opleidingen via internet aan en dat is extra aantrekkelijk." Vers van t Vat, januari 2004 met een zwart hart", vertelt Von Blottnitz, die dankzij het Afrikaans en zijn werk voor Heineken ook Nederlands verstaat. Von Blottnitz kwam in 1999 in dienst van Heineken Export en heeft daarna nog drie jaar als commercieel directeur voor Heineken in Zwitserland gewerkt. Die contacten van toen zijn voor Von Blottnitz erg waardevol. "Ik weet de weg, wie ik waarvoor binnen Heineken moet hebben. De samenwerking verloopt goed en is voor beide partijen duidelijk een 'win-win'-situatie. Wij brengen Heineken bier op de markt in Zuid-Afrika, de thuisbasis van de voormalige Heineken-partner SAB/Miller (dat overigens nog steeds in licentie Amstel verkoopt). Nu nog vanuit Nederland, maar straks rechtstreeks vanuit onze brouwerij. Nambrew heeft al veel ervaring met de export naar dit land, waar we onder meer ons eigen blonde goud Windhoek beer op de markt brengen. SAB/Miller voelt blijkbaar onze hete adem in de Namibië mag dan een dunbevolkt land zijn, de infrastructuur is er goed en dat biedt grote voordelen voor het transport in het uitgestrekte land. "De wegen worden goed onderhouden, waardoor het voor mij bijvoorbeeld ook gemak kelijk is om via de weg klanten te bezoeken", vertelt Von Blottnitz. "Daarnaast zijn er in de grote steden geen files en dat is een groot voor deel. Verder kent het land geen corruptie. De mensen zijn er heel vriendelijk. Ik zeg wel eens: in Namibië wonen mensen met een eeuwige glimlach. Dat, gecombineerd met de prachtige natuur, maakt het tot een heerlijk land om in te wonen en te werken." Land: Namibië Hoofdstad: Windhoek Munteenheid: Nambische dollar Populatie: 1,9 miljoen inwoners (2002) Oppervlakte: 20 x Nederland Heineken in licentie sinds: Mei 2003 Vestigingen Namibia Breweries Limited: Windhoek, Swakopmund 15 en Tsumeb Aantal medewerkers: 740 Productiecapaciteit: 1,3 miljoen hectoliter bier Marktaandeel: Dertig procent in de top van de markt Merken: Windhoek Lager, Windhoek Light, Das Pilsener, Tafel Lager en de speciaalbieren Windhoek Special, Windhoek Draught en Urbock. In licentie: Heineken bier en Beck's bier. Grootste concurrent: SAB/Miller met haar merken Castle Lager, Black Lable, Hansa Pilsner, Pilsner Urquell en Miller. In licentie: Amstel. Mr. Monde Africa van Heineken Zuid-Afrika (links) met dj Bhudda, de winnaar van Found@Thirst

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 15