Upselling: 'Wilt u small, medium of large?' Het is nieuw en veelbelovend. Upselling is de naam. Op slimme wijze weet Heineken sinds kort meer bier af te zetten in een stagnerende markt. De horeca ziet haar bieromzet stijgen en de eindverbruiker - de klant aan de tap - is er ook bij gebaat. Upselling kent alleen maar winnaars. Ra ra, hoe kan dat? Tekst Berend Schilder Trade Marketing in Leidschendam vertelt er graag over, maar Mike Janssen van die afdeling laat liever een tevreden horecaondernemer aan het woord. Dat is John Laan, eigenaar van restaurant en conferentieoord Lommerrijk en het aangrenzende bowlingcentrum Dok 99, aan de Straatweg in Rotterdam-Noord. Tot een paar jaar geleden schonk hij Amstel in het bekende fluitje. Lommerrijk en Dok 99 stapten vorig jaar over op het vaasje met 15 procent meer inhoud. De prijs ging navenant omhoog van 1,70 euro naar 1,90 euro. En dat viel bij veel klanten nou net verkeerd. John Laan: "We kregen opmer-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 12