Minder grote borrels, maar de gezelligheid blijft Heineken Den Bosch heeft de maandelijkse borrel dit jaar afgeschaft. In Zoeterwoude trekt de jaarlijkse nieuwjaarsborrel minder mensen. Langzaam maar zeker verdwijnt de massale gezelligheid. Belangrijkste oorzaken zijn de economische tegenslag, de verzakelijking én de individualisering van de samenleving, zo valt te beluisteren. Accepteert iedereen dit of moet er iets gebeuren? Werkplek Inhoud Gezellig Tekst Berend Schilder De overmacht is groot, zo realiseert hoofd P&O van Distribution and Customer Services (DCS) Dick van der Bijl zich terdege. De druk op de gemiddelde medewerker is fors toegenomen. Thuis wachten er allerlei verplichtingen. "Je kunt niet meer zo eenvoudig naar een borrel en daarna thuis op de bank neerploffen", zegt hij. De kinderen moeten naar muziekles, de partner eist meer aandacht en de hobby wacht nog. "Daarnaast moeten we steeds meer hectoliters bier produceren met steeds minder mensen. We verzakelijken, we worden efficiënter. Het Heineken-gevoel is door al die ontwikkelingen aan erosie onderhevig en dat zie je terug in dingen als de gemeenschappelijke borrel." Van der Bijl rouwt er niet echt om. "De tendens is toch dat die gezelligheid steeds meer op de werkplek ontstaat en niet in De Hooiberg of Cambrinuskelder. Het sociale contact blijft heel belangrijk, maar daar hoeven geen grote groepen mensen omheen te staan. De vraag is of de afnemende animo voor massale happenings - hoe verklaarbaar ook - de eens gezindheid en loyaliteit van alle Heineken-medewerkers ondermijnt. Dat is een 'achterhaalde' vraag, zo stelt zelfstandig adviseur Jenneke van Dongen. Zij schreef onlangs een lijvig artikel over hoe werkgevers nog kunnen 'binden en boeien'. Dat alle medewerkers onvoorwaardelijk trots zijn op het totale bedrijf en zich identificeren met de organisatiedoelen is niet langer vanzelfsprekend. De 'nieuwe' medewerker is vooral trots op een bepaalde prestatie van zijn afdeling of van hemzelf. Een kant-en-klaar georganiseerde nieuwjaarsborrel met honderden mensen past volgens Van Dongen niet in dat beeld. Zij en Dick van der Bijl menen dat organisaties van nature neigen naar 'binden' met thema's als loyaliteit (bijvoorbeeld door een nieuwjaarsborrel), een flexibele CAO en natuurlijk een leuke bonus of spaarregeling, waar de fiscus inmiddels het mes in heeft gezet. Het inhoudelijke boeien moet echter voorop staan. Van Dongen: "De meeste mensen raken niet zozeer geboeid door bepaalde faciliteiten, een baangarantie of eindejaarsborrel. Belangrijker zijn interessante klussen, prettige collega's en een invoelende teamleider. Je zou wel een afdelingsborrel kunnen combineren met een inhoudelijk programma van een uurtje. Bij een van de gemeentes waar ik heb gewerkt, bleken die massale bijeenkomsten ook niet meer te werken. Ze kozen voor een terugblik op het afgelopen jaar, per afdeling, met vragen als: 'Wat hebben we nou bereikt', 'Waar lopen we nog tegenaan' en 'Waar richten we ons volgend jaar op'. Daarna werd er wat gedronken." Uit een telefonische rondgang langs enkele afdelingen van Heineken in Nederland blijkt de sfeer weinig last te onder vinden van de verzakelijking. De massale borrels worden minder bezocht, maar op de afdeling blijft het wel gezellig. Treffend is de P&O-afdeling in Den Bosch. Daar staat toch een kerstboom, ondanks de knagende onzekerheid over wie mag blijven en wie niet. "De sfeer blijft goed. Die boom komt er", zegt L. Hopstaken. Bij Vrumona in Bunnik, de brouwerijen in Zoeterwoude en in Den Bosch blijken afdelingen het eveneens gezellig te houden met kleine borreltjes, etentjes en feestjes als er iemand 25 jaar is getrouwd. "We maken dan zelfs een liedje", zegt een collega bij Vrumona. De gastheren in De Hooiberg en De Cambrinuskelder zien de afnemende belangstelling voor de massale borrel van dichtbij. Gastheer William de Jong van De Hooiberg vraagt zich af of het nog zin heeft. "De kerst en eindejaarsborrels hebben te veel concurrentie van alle recepties, uitjes, teamdagen en afdelingsborreltjes." Zijn collega Jan Bertrums van De Cambrinuskelder in Den Bosch ziet nog wel mogelijkheden, met nog altijd een opkomstpercentage van zo'n zestig procent dankzij een gecombineerde borrel van zowel de brouwerij als het kantoor. "Het is de traditie waar we ons graag aan vasthouden. Dat stimuleert en motiveert toch ook?" Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 6