"We hebben vooral naar onszelf gekeken."
/►.J M,n U
Heineken
Nederlands Beheer
"Heineken heeft het afgelopen jaar vooral naar zichzelf
gekeken. Dat vind ik opvallend, want als er lets is dat Heineken
naar mijn idee tekent, dan is het wel dat de focus altijd in grote
mate is gericht op de klant. Met de reorganisatie van de
voorbije maanden is dat enigszins op de achtergrond geraakt.
We moeten ook tijdens organisatieveranderingen naar onze
klanten blijven kijken en luisteren, want daar verdienen we
tenslotte ons geld.
Bij Heineken Brouwerijen hebben we onder meer te maken
met Vuurtoren en Shared Services. Met Vuurtoren versterken
wij onze merken en bewerken we de markt op een andere
manier. Daardoor verandert onze strategie. Het resultaat wordt
pas op lange termijn zichtbaar, maar in de tussentijd blijven we
vechten voor elke hectoliter.
Beide projecten hebben bij ons op de unit voor veel mede
werkers ingrijpende gevolgen. Zij beseffen natuurlijk dat bij
een dalende biermarkt kostenbesparingen noodzakelijk zijn en
hebben daar begrip voor, ook al staat voor sommigen hun
baan op het spel. Dat heb ik als bijzonder positief en moedig
ervaren.
Persoonlijk zie ik in beide projecten een uitdaging, al had ik me
liever met leukere uitdagingen beziggehouden. Een reorga
nisatie heeft uiteraard zijn weerklank op de organisatie.
De sfeer is anders geworden; er wordt veel meer gesproken
en mensen zijn meer bezig met hun eigen positie, maar
bieden elkaar toch een helpende hand.
Ik stop veel tijd in mijn werk, maar je moet alles op zijn tijd
weten te relativeren. Ik realiseer me donders goed dat er méér
is. Eind februari werd mijn tweede zoon geboren. Dat betekende
weer een tijdje 's nachts niet slapen. Mijn vrouw werkt ook en
met twee van die hummels is dat een hele organisatie. Ik heb
het er graag voor over, wantje krijgt zo veel terug. Laatst was
de oudste 's avonds laat nog wakker. Op mijn vraag waarom hij
niet ging slapen zegt ie: 'Papa, ik heb onder mijn bed gespeeld.'
Dus ik zeg: 'Dat kan toch niet, je moet slapen.' 'Grapje, pap.'
Tweeënhalf en hij luitje de oren van je kop. Hopelijk gaan die
twee knapen zeilen net zo leuk vinden als mijn vrouw en ik.
Afgelopen zomer hebben we met drie vrienden meegedaan
aan het WK in Medemblik, in de J-24-klasse. Onze klassering was
niet best, maar we hebben een heerlijke week gehad. Dat soort
dingen wil ik voor geen goud missen."
Regiodirecteur Heineken Brouwerijen Rijnland