Merkontwikkeling in Zweden Wie Zweden zegt, denkt meteen aan Pippi Langkous, Ikea, Abba én... de torenhoge prijzen en strenge wetgeving voor alcoholische dranken. Buurtwinkels en supermarkten mogen slechts drank tot 3,5% alcohol verkopen. Wie meer wil dan dat, koopt in de staatsslijterijen of bezoekt de vergunninghoudende horeca. Het Zweedse koninkrijk is dan ook het enige land met drie verschillende varianten Heineken bier. Met deze marketingtactiek zet licentiepartner Spendrups met bestuurder Jens Spendrup Heineken bier stevig op de markt, hoewel de touwtjes in handen blijven van een Nederlander. 14 Zweedse tactiek Tekst Marguerite de Ruijter it De strenge wetgeving levert Zweden drie klassen bier op. Klasse 1, de licht alcoholisch bieren (minder dan 2,25% alcohol) die overal mogen worden verkocht; klasse 2: bier met een alcoholpercentage tussen de 2,25 en 3,5%, dat wordt verkocht in supermarkten en benzinestations en klasse 3: meer dan 3,5% alcohol. Deze laatste categorie is alleen te koop in de horeca en de staatsslijterijen, de zogenoemde Systembolaget. Naarmate het alcoholpercentage hoger ligt, stijgt de prijs. Dat is de reden dat de Zweed zwaar alcoholische biertjes liever koopt in Denemarken, Duitsland of taxfree op de ferry. Volgens een schatting van de Zweedse brouwerijvereniging wordt zelfs 30 tot 40% van de zwaardere dranken - waaronder veel bier - daar ingekocht. Tot 2001 leverde Heineken haar bier uitsluitend via een Zweedse distributeur aan de horeca en de staatswinkels. Dat jaar veranderde Heineken van tactiek en ging in zee met licentiepartner Spendrups, de op een na grootste brouwerijgroep van Zweden. Deze brouwt nu drie klassen Heineken (met 2,25%, 3,5% en 5% alcohol) in Grangesberg. Uniek voor Heineken. "Natuurlijk hebben we van tevoren kritisch gekeken of we wel met drie varianten moesten komen", vertelt business development manager Christiaan Hintzen, die samen met een verkoopteam van Spendrups Heineken aan de man brengt. "Er is tenslotte wereldwijd maar één Heineken. Maar de Zweedse markt is door de strenge wetgeving erg gesegmenteerd. Wil je ook hier vaste voet aan de grond krijgen, dan móet je wel. Zeker als je in de supermarkten wilt staan. Alledrie de biertjes zijn gebrouwen volgens hetzelfde recept, met dezelfde A-gist en smaken in wezen ook hetzelfde." Door de strenge wetgeving gaat het adverteren in Zweden moeilijk. Er zijn heel strenge regels. "We mogen op de Zweedse televisie alleen reclame maken voor klasse 1 bier. Onze veranderde strategie heeft inmiddels succes gebracht. In 2001 draaiden we nog een jaarvolume van 21.000 hectoliter, dit jaar zal dat zo'n 100.000 hectoliter zijn. feii ekei iager beer Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 14