Wereldwijde kansen Elfde van de elfde: Biersteken in Oeteldonk Zeilen voor goed doel Wat staat er op de cover? De laatste tijd zijn we intern zo druk bezig dat we soms dreigen te vergeten dat er nog een hele wereld om ons heen is. Een wereld waar overigens goede dingen gebeuren. We hebben successen behaald waarop wij trots kunnen zijn. Ik vind het belangrijk die successen met u te delen. Ze laten zien dat het loont om vooruit te blijven kijken. Het heeft geen zin van de negatieve aspecten de norm te maken. Overal liggen kansen en overal wordt hard gewerkt om die kansen maximaal te benutten. En hoewel we wel degelijk rekening moeten houden met factoren van buitenaf, maken wij zelf onze toekomst. Zo was ik eind oktober aanwezig bij de officiële ingebruik name van de nieuwe brouwerij in Enugu, Nigeria. Eén van de modernste brouwerijen binnen de Heineken-organisatie, gebouwd in een recordtijd van iets meer dan twee jaar; een samenwerking van HTS en de lokale brouwerij. Een waar huzarenstukje waarmee Nigerian Breweries volop kan profiteren van de groeiende biermarkt. Dan, nog geen drie weken later, de eerste productie in de nieuwe brouwerij in Hatay, Vietnam. Het project is uitgevoerd in een zeer korte tijd om ook hier de marktgroei te kunnen volgen. Ik kan het hebben over innovaties zoals de nieuwe revolutio naire bierfiltratie die momenteel wordt getest in Polen of het continue brouwproces dat wordt geïntroduceerd in Italië. In vele ondernemingen worden nieuwe verpakkingen uitgetest waarvan sommige zeker revolutionair te noemen zijn. Wie rondloopt in Zoeterwoude ziet veel bezoekers, nieuwe collega's van Brau Union voor wie samen met ons letterlijk een nieuwe wereld opengaat. Dit is slechts een kleine greep uit de projecten die worden uitgevoerd. Ieder land kent zijn problemen en overal zijn uitdagingen aan te gaan. De enige manier om dat succesvol te doen is niet zomaar tevreden zijn met doorgaan met wat we al hadden, maar door groei en vooruitgang af te dwingen. Het creëren en benutten van onze kansen. Dat is hard nodig om de toekomst aan te kunnen. Siep Hiemstra, directeur Heineken Technical Services Vers van 't Vat, november 2003 Acht Heineken-medewerkers, allemaal gek op zeilen, besloten onlangs mee te doen aan de Heineken Regatta bij Sint Maarten. Dankzij sponsors haalden ze 8.000 euro op voor Stichting Doe een Wens, die ongeneeslijk zieke kinderen de kans geeft een droomwens in vervulling te laten gaan. De cheque werd 6 november overhandigd aan een vertegenwoordiger van Doe een Wens. Komend voorjaar hijst het achttal (SaiMMagic noemen ze zich) tijdens de drieëntwintigste Heineken Regatta opnieuw de zeilen, dan voor Stichting HOPE. Deze instelling, opgericht in 1988, zet zich in voor kinderen in nood in Afrika en Azië. Wie SaiMMagic wil sponsoren, kijkt op www.sail4magic.nl of neemt contact op met Irene Steenwelle of Frederique Tummers. Uw bijdrage is uiteraard van harte welkom. Het traditionele 'biersteken' in de Bossche brouwerij is dit keer voor het laatst gebeurd in de koperen ketels. Volgend jaar zal prins Amadeiro XXIV zijn peilglas in de roestvast stalen ketels van het nieuwe Brouwhuis 4 steken. Nog een nieuwtje: de prins kwam niet op de elfde van de elfde, maar op 31 oktober. De hofbrouwerij van Oeteldonk (van Heineken dus) had namelijk zoveel jubileumfeesten dat de prins moest uitwijken. De pret was er niet minder om. Brouwer John Mulders en hofbrouwer Godfried Meijer begeleidden de prins. Deze concludeerde dat de hoeveelheid en sterkte van het bier 'weer best zal zijn' tijdens carnaval. Voor de 44E keer alweer. Gerrit Bakker (links) en Harry Park zouden zo weer aan de slag willen bij Heineken. Gerrit (65) reed vroeger met het 'ziekenbusje' heen en weer tussen de brouwerijen in Amsterdam en Zoeterwoude. In Zoeterwoude hield de bedrijfsarts spreekuur voor beide brouwerijen. Harry (74) werkte bij de Bottelarij van de voormalige brouwerij in de hoofdstad. Meer over het Sociaal Contacten Werk zie pag. 24 en 25.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 3