Maatschappelijk verantwoord ondernemen raakt alles en iedereen Heb je familie en vrienden eenmaal verteld datje bij Heineken werkt, dan kom je er niet meer onder uit: opmerkingen over dat goeie reclamespotje ('Héé... Biertje?') en verhalen van mensen die Heineken tegenkwamen in een Nigeriaans dorp ('nóóit verwacht'). Het wordt wat lastiger als je vragen krijgt over de verwerking van afval, waterverbruik in de brouwerij of de gevaren van alcoholmisbruik. 26 Bob Milieuverantwoorde bestemming Tekst Arno Verbaas Mensen in je omgeving komen Heineken overal tegen. Logisch: we zijn een groot bedrijf, doen veel aan marketing en communicatie en ons bier is bijna overal verkrijgbaar. Maar Heineken doet meer dan alleen bier brouwen, promoten en verkopen. We houden ons ook bezig met de manier waarop we dat allemaal doen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen heet dat, en dat nemen we bijzonder serieus. We dragen financieel en inhoudelijk bij aan allerlei projecten, sommige helemaal uit eigen koker, andere in samenwerking met belangenorganisaties. Van campagnes gericht op verantwoord gebruik van alcohol tot acties om het waterverbruik in onze brouwerijen terug te dringen. Van interne gedragscodes tot bijdragen aan een schoner Nederland. Maatschappelijk verantwoord ondernemen raakt alles en iedereen. Heineken heeft de afgelopen maanden vooral aandacht besteed aan het voorkomen van alcoholmisbruik en aan de zorg voor het milieu. Verantwoord gebruik van alcohol wordt bevorderd door de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA), waarin het Centraal Brouwerij Kantoor (de overkoepelende organisatie van brouwers in Nederland) en andere drankenproducenten samenwerken. Met elkaar wijzen we mensen op hun eigen verantwoordelijkheid bij het drinken van alcohol. En daarmee nemen we tegelijk zélf onze verantwoordelijkheid: we geven immers uitleg over het gebruik van onze producten, net als elke fabrikant dat zou moeten doen. Zo plaatst Heineken jaarlijks in examenperiodes, rond feestdagen en tijdens het carnaval grote advertenties in dagbladen onder het motto 'Neem je verantwoordelijkheid'. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat raakte zelfs geïnspireerd door onze 'Biertje?'-poster en heeft er 'Bob je?' van gemaakt. Een ander 'hot item' is de relatie tussen bierbrouwers en studentenverenigingen, die in de media regelmatig negatief wordt afgeschilderd. Heineken is zich daarvan bewust, maar behandelt studentenverenigingen net als elke andere horecaondernemer. We ondersteunen hen in het verantwoord omgaan met alcohol en gaan ervan uit dat ook zij hun verantwoordelijkheden kennen. Daarnaast participeren we in de jaarlijkse alcoholbeleidsdag voor studenten, waar in lezingen en workshops het alcoholbeleid van studentenverenigingen onder de loep wordt genomen. Gelukkig zien zij steeds vaker het belang van het ontwikkelen van dergelijk beleid. Het milieu speelt een even belangrijke rol in het beleid van Heineken. De bekende blikcrushers op de Nederlandse stranden bijvoorbeeld zijn een groot succes en dragen bij aan de vermindering van zwerfafval. Om dezelfde reden participeren we actief in acties van Stichting Nederland Schoon: op de Heineken-vrachtwagens en op onze sixpacks prijkt de slogan 'Met hetzelfde gemak gooi je 't in de afvalbak'. We steunen de ontwikkeling van nieuwe, milieusparende en lichtere ver pakkingen en hebben daarover in verschillende convenanten afspraken vastgelegd. De kringloop van die verpakkingen is eveneens een belangrijk thema. Milieubewustzijn gaat natuurlijk verder dan verpakkingen. Het betekent ook in de hele keten milieubewust produceren. Het gebruik van water anders dan voor het brouwproces is in onze Nederlandse brouwerijen in 2002 met acht procent ge daald ten opzichte van 1999, evenveel als ons energieverbruik. We werken aan het verminderen van geuremissie en vrijwel alle bijproducten, rest- en afvalstoffen krijgen een milieuverant woorde bestemming. Zo ontstaat inmiddels een aardige lijst van initiatieven op het brede terrein van maatschappelijk verant woord ondernemen. We kunnen hier lang niet alles belichten. Voor wie meer wil weten is er het boekje 'Met zorg gebrouwen, met plezier gedronken' van het CBK. Je kunt dit boekje ophalen bij de balie van alle vestigingen van Heineken in Nederland. Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 26