Hey mate, how's Heineken doin'? Zou Australië een hooiberg zijn, dan was een flesje Heineken de speld - 't is even zoeken. Wat wil je ook: pas sinds begin 1999 is er 'down under' een eigen kantoor. 'Aussies' drinken nog (te) weinig Heineken, al kent inmiddels wel 98% de naam. De grootste uitdaging van Heineken Australia: het marktaandeel in het premium segment laten stijgen zoals de kangoeroe (het nationale symbool) zich voortbeweegt: met sprongen. Meer waard Tekst Arno Verbaas Tim Horan, een van de beste rugbyspelers van Australië, maakt de officiële aftrap voor de Rugby World Cup Alleen je rugzak als reisgenoot en dan maar sjokken door kilometers en kilometers 'outback' waar je urenlang geen sterveling tegenkomt. Een 'backpacker', zo ongeveer moeten de pioniers van Heineken Australia zich hebben gevoeld. Zet Heineken maar in de markt in een land van gigantische afmetingen waar de bewoners apetrots zijn op hun lokale biermerken. Een land dat pas in de jaren tachtig aarzelend kennismaakte met Heineken, toen de eerste flesjes hun weg vonden naar enkele verdwaalde distributeurs. Inmiddels is de verovering van het continent begonnen vanuit het hoofdkwartier in Sydney en vier kantoren in andere steden, verspreid over Australië. Om een idee te geven van de afstanden: van Sydney aan de oostkust naar het kantoor in Perth aan de westkust kost per auto vier dagen en nachten. Aan één stuk door. Heineken Australia mag dan een jonkie zijn in de internationale biermarkt, de uitdaging is des te groter. Australië is een land met een uitgesproken sterke biercultuur. "Aussies spugen niet in een lekker biertje" zegt Willie Twomey, die twee jaar geleden als, jawel, 'backpacker' uit Ierland in Australië terechtkwam en nu als

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 14